הבלוג של עולם נסתר קנדה

הרי הרוקיז הקנדיים – מסע קסום בין קרחונים

מאת: גיל מנדלסון
20 בנובמבר 2023

כאשר נפתח לתנועה בשנת 1939 כביש 93 (שדרת הקרחונים =Icefields  Parkway) החוצה את שמורת הרי הרוקיז הקנדיים, היטיב לתאר את המאורע אחד העיתונים המקומיים: "הנוסע על כביש זה זוכה לראות 20 שווייצריות באחד".

ואכן, מעט מאוד אתרי טבע בעולם יכולים להשתוות ביופיים לחבל ארץ זה, הטומן בחובו שילוב מהמם של קרחונים ענקיים, פסגות מושלגות, מפלי מים שוצפים החותרים בעוצמה בקניונים תלולים, ימות טורקיז ציוריות, יערות עבותים ומגוון מרשים של בעלי חיים.

יצחק פלג, ד"ר לביולוגיה ומדריך טיולים מוסמך ומנוסה התאהב עד כלות בנופי הרוקיז הקנדיים. לפניכם המאמר שכתב על האזור, כולל המלצות מעשיות.

"אם למספר מדינות יש יותר מידי היסטוריה, לנו הקנדיים יש יותר מידי גאוגרפיה" (ויליאם ליון מקנזי, ראש ממשלת קנדה, 1936).

קנדה, המדינה השנייה בשטחה בעולם (9,972,332 קמ"ר) מורכבת מ- 10 פרובינציות ו- 3 טריטוריות וגובלת בשלושה אוקיינוסים: האטלנטי במזרח, השקט במערב ואוקיינוס הקרח הצפוני מצפון. מדינה ענקית זאת מאופיינת באוכלוסיה דלילה (32 מיליון תושבים בלבד!), מים, יערות ומחצבים לרוב ושמורות טבע ייחודיות שאין שני להן בעולם.

הרי הרוקיז משתרעים על פני 4,800 ק"מ במערב יבשת צפון אמריקה, בתחומן של קנדה וארה"ב. הם נוצרו לפני כ- 100 מיליון שנה ועוצבו לאחר מכן ע"י פעילות קרחונים שהסתיימה לפני כ- 12,000 שנה.

בתוך תחומי קנדה משתרעים הרי הרוקיז על פני 1,500 ק"מ בתחומן של הפרובינציות אלברטה וקולומביה הבריטית.

"היות ואיננו יכולים לייצא את הנוף, יהיה עלינו לייבא את התיירים" (וויליאם קורנליוס ואן הורן, המנהל הכללי וסגן נשיא חברת הרכבות 1886 C.P.R.)

שטח הררי מופלא זה, הכולל פלאי טבע ייחודיים שרגל  אדם לא דרכה בהם מעולם, "התגלה" מחדש רק בשלהי המאה ה-19 במהלך סלילת מסילת הברזל ממזרח למערב קנדה – אל העיר ונקובר והאוקיינוס השקט.

תחילת שמורת הרי הרוקיז הקנדיים "בגילוי" מעיין מים חמים לרגלי "הר הגפרית" בדרום מדינת אלברטה, ע"י מספר עובדי רכבת בחורף 1883. באותם ימים היו מים חמים "זהב נוזלי" באזור מרוחק ונידח זה.

השלטונות הקנדיים הבינו מיד את הפוטנציאל הכלכלי הגדול הטמון בתיירות של שילוב מעיין מים חמים עם נופי בראשית ייחודיים. אלה מיהרו להכריז על המקום כשמורת טבע בשנת 1885. כך באה לעולם שמורת באנף (Banff National Park), השמורה הראשונה בקנדה והשלישית בעולם!

בשנת 1888 הסתיימה  בנייתו של המלון המפואר והגדול בעולם באותה תקופה, Banff Springs Hotel, לא הרחק מהמעיינות החמים. ספר אורחיו של המלון, המכיל 550 חדרים וסוויטות, מעוטר מזה למעלה מ-100 שנים בשמות מלכים, פוליטיקאים, שחקנים ואמנים ידועים שלא החמיצו הזדמנות לשלב שהייה בתנאי נוחות של מלון מהודר בלב נוף ייחודי נדיר ביופיו.

במהלך המאה ה-20 הוגדל שטח שמורת הרי הרוקיז הקנדיים ל- 20,157 קמ"ר והוא כולל כיום גם את השמורות ג'אספר (Jasper National Park), יוהו (Yoho National Park) וקוטנאיי (Kootenay National Park) בתחומי המדינות אלברטה וקולומביה הבריטית. השמורה על כל חלקיה הוכרזה בשנת 1985 כ"אתר שימור עולמי" על ידי אונסקו.

טיול בשמורת הרי הרוקיז

טיול להרי הרוקיז מתאים לכל המשפחה והוא חוויה שלא תשכח במהרה. ניתן לטייל ולבלות בשמורה בנסיעה נוחה ברכב, צעידה רגלית במאות שבילי הליכה מסומנים, על גבי סוסים, בשייט, ברפטינג ובסקי (בחורף). כמו כן אפשר לנסוע, או לטוס ולנחות על קרחונים.

בשמורת הרי הרוקיז שני מרכזים עירוניים: העיירה באנף (Banff) בדרום, וג'אספר (Jasper) בצפון. בשתי העיירות ובסביבתן היצע מגוון של מלונות, מסעדות וחנויות שונות.

כביש מס' 93, Icefields Parkway, נחשב לאחד הכבישים הנופיים היפים בעולם. זהו הציר השלדי החוצה את רוב השמורה לאורך 230 ק"מ מימת לואיס בדרום עד העיירה ג'אספר בצפון. נסיעה (איטית!) לאורכו תשאיר אתכם פעורי פה לנוכח מראות הטבע הנשגבים שיתגלו לעיניכם. הכביש חולף על פני שש מאות פסגות (כן, 600 !), חמישה שדות קרח ועשרות ימות ומפלי מים שוצפים. אם יתמזל מזלכם תוכלו לראות בעלי חיים שונים המגיחים מהיער כגון קאריבו ומוס, עז הררית וכבש גדול קרן, המקפצים להנאתם על מורדות ההרים החשופים, עייט קרח המרחף להנאתו מעליכם ואולי אף דוב שחור או חום (גריזלי). אל כביש 93 מתחברות דרכי רוחב שיביאו אותכם תוך נסיעה קצרה לתצפיות נוספות ושבילי הליכה מרתקים.

אתרים מומלצים לביקור:

Sulfur Mountain

הר הגופרית

הר הגופרית (Sulfur Mountain): את הביקור בשמורת באנף כדאי להתחיל בתצפית מרהיבה מפסגת הר הגופרית המתנשא לגובה 2,285 מ'. למרגלות הר זה הוכרזה לראשונה שמורת באנף. ניתן להגיע לפסגה ברכבל (זמן עליה 8 דקות) או לטפס בשביל הררי מפותל ויפה בלב יער מחטני (עליה של כ- 700 מ'). על הפסגה שביל הליכה לתצפיות ושילוט מאיר עיניים המפרט נושאי צמחיה ובעלי חיים בשמורה.

מלון Banff Springs ומפלי הנהר באו (Bow)

מלון Banff Springs ומפלי הנהר באו (Bow): המלון המפואר גם כיום, הוא אחד הסמלים ההיסטוריים המובהקים של ראשית התיירות להרי הרוקיז. הוא ממוקם על שפת המפלים השוצפים של נהר באו, המנקז את החלק הדרומי של השמורה.

nston-canyon-hiking-trail

קניון ג'ונסטון (Johnston Canyon)

קניון ג'ונסטון (Johnston Canyon): קניון יפהפה המדגים את כוח ההתחתרות של המים בסלעי הגיר והדולומיט האופייניים להרי הרוקיז. לאורך שפת הקניון שביל הליכה נוח (1.1 ק"מ) המתפתל על שפת הקניון ההולך ונעשה צר, ומוליך למפל מים מרשים, "המפל התחתון" בגובה 15 מ'. השביל ממשיך ומטפס 1.5 ק"מ נוספים ל"מפל העליון" שגובהו 30 מ'.

ימת לואיס (Lake Louis)

ימת לואיס (Lake Louis): "פנינת הרי הרוקיז". הימה הציורית והמפורסמת ביותר בשמורת הרי הרוקיז. יעד חובה! אין מבקר בהרי הרוקיז "המדלג" על אתר זה. ביום בהיר, על רקע שמים כחולים, תצפית על ימת לואיס הוא אחד המראות הבלתי נשכחים. הימה נקראת ע"ש לואיז קארולין אלברטה (1848-1939), ביתה הרביעית של המלכה ויקטוריה ואשתו של ג'ון קמפבל, המושל הכללי של קנדה בין השנים 1878-1883.

על שפת הימה הציורית ממוקם שאטו לייק לואיס, מלון מפואר (שווה הצצה…), שבו 500 חדרים הצופים אל הנוף עוצר הנשימה.

מהימה מתפצלים מספר שבילי הליכה בדרגות קושי שונות, המוליכים לנקודות תצפית מההרים שמסביב. ניתן לשכור סירות קטנות לשייט מהנה או לטפס ברכבל לתצפית מרהיבה על הימה וסביבתה.

ימת מוריין (Moraine Lake)

ימת מוריין (Moraine Lake): ימה ציורית הנמצאת במרחק רבע שעה נסיעה מימת לואיס. שביל הליכה קצר מוביל לתצפית מדהימה על הימה, היערות וההרים המקיפים אותה.

קרחון אטבסקה (Athabasca Glacier)

קרחון אטבסקה (Athabasca Glacier): הקרחון המפורסם ביותר בשמורת הרי הרוקיז בשל נגישותו מכביש 93. אורכו כ- 5 ק"מ ורוחבו כק"מ. ניתן לנסוע על הקרחון ברכב שלג מיוחד היוצא ממרכז המבקרים הממוקם על שפת האתר. ביקור במקום מאפשר הצצה בלתי אמצעית אל תפקידם המרכזי של הקרחונים בעיצוב פני הנוף של הרי הרוקיז.

ימת פייטו (Peyto Lake)

ימת פייטו (Peyto Lake): הימה הכי "ירוקה" בשמורת הרי הרוקיז. מקורה של ימה זאת, כשאר הימות בשמורה, בהפשרת קרחונים מההרים שמסביב. הצבע העז נוצר ע"י המסת הסלע ויצירת חלקיקי קוורץ  המכונים "קמח סלעים" המהווים מעין מנסרות הפולטות את הצבע הירוק-כחול. ניתן להגיע לתצפית פנורמית על הימה באמצעות שביל הליכה קצר המתפצל מכביש 93.

מפלי אטבסקה (Athabaska Falls)

מפלי אטבסקה (Athabaska Falls): מפלים ציוריים המדגימים יפה את פעילותם המשולבת של הקרחונים והנהרות בעיצוב פני הנוף. נהר האטבסקה נושא את כמות המים הגדולה ביותר ברוקיז.  בשל כך עוצמת הזרימה במפל יוצרת תרסיס ערפילי של טיפות מים ואקלים לח כל השנה המאפשר צמיחת יער מגוון מעורב בטחבים ושרכים.

ימת מליין וקניון מליין (Maligne Lake & Canyon)

ימת מליין וקניון מליין (Maligne Lake & Canyon): ימה ציורית, אחת הבודדות עליהן ניתן לשוט בספינה גדולה. במרכז הימה אי יפהפה מיוער בו ניתן לשוטט רגלית. לא הרחק מהימה, מתחיל קניון מליין, המורכב מ- 6 מפלים ציוריים המחוברים בשביל הליכה נוח (מומלץ לטייל במגמת ירידה).

צרור עצות מועילות:


מתי לטייל?

מומלץ לטייל בהרי הרוקיז הקנדיים בחדשים יוני-ספטמבר כשמזג האוויר חמים ויבש.

איך להגיע?

ניתן להגיע לשמורה בדרך היבשה או האוויר. המגיעים מדרום, נוהגים או טסים לעיר קלגרי באלברטה, ממנה מוביל כביש מהיר לשמורת באנף. המגיעים מצפון, טסים לאדמונטון בירת פרובינצית אלברטה. כאן, ניתן לבקר ב- West Edmonton Mall, מרכז הקניות והבידור הגדול בעולם! מאדמונטון ממשיכים בכביש 16 המהיר לעיירה ג'אספר , שבלב שמורת ג'אספר.

מהו משך הטיול המומלץ?
מינימום 3 ימים. כדי להתרשם מהשמורה ולבקר באתריה המרכזיים מומלץ לטייל בשמורה שבוע ומעלה.

היכן לנים?
בשמורה מבחר גדול של מלונות בדרגות שונות. המלונות מרוכזים בעיירה באנף וסביבתה, העיירות קנמור (Canmore) וקננסקיס (Kananaskis), באזור ימת לואיס (Lake Louis Village) והעיירה ג'אספר. כמו כן מצויים צימרים ליד חלק מהימות בשמורה ואתרי קמפינג רבים לשהיית יום ולילה.

חודשי הקיץ עמוסים בתיירים. מומלץ להזמין מקומות מראש!

היכן אוכלים?

בעיירות באנף, קנמור וג'אספר מבחר מסעדות מגוון וכן מרכולים לקניית מוצרים שונים.

המשך טיול:

אם זמנכם בידכם כדאי להמשיך בטיול לעבר העיר הציורית המעניינת ונקובר (Vancouver) שבמערב קנדה על שפת האוקיינוס השקט. נסיעה ברכב אורכת יומיים עם חנייה בעיר קמלופס (Kamloops).

הקדישו 3-4 ימים לביקור בעיר והפלגה לאי ונקובר שעליו בנויה העיר ויקטוריה (Victotia) – בירת קולומביה הבריטית ובו מצויים גם  גני בוצ'ארט  (Boutchart Gardens) המפורסמים ביופיים בעולם כולו.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא