הבלוג של עולם נסתר מרכז וצפון אמריקה

אורות הצפון באלסקה: מתי, היכן ואיך

מאת: דפנה אשכול
12 בפברואר 2024

המינהל הלאומי לאוקיאנוס ואטמוספירה של ארה"ב פירסם תחזית האומרת שהפעילות הסולארית מתעצמת ותגיע לשיא (ברמה גבוהה יותר ממה שחשבו בעבר) בשנת 2024. המשמעות היא שלמטיילים יהיו יותר הזדמנויות לראות את הזוהר הצפוני ברחבי העולם. גם אם הכל אופטימלי, מזג האוויר הוא בלתי צפוי. חלק ממה שהופך את הזוהר הצפוני לכל כך קסום, הוא שאין ערובה שתראו אותם.

אחת האפשרויות הטובות לחזות בתופעה האטמוספרית הזו היא במסגרת טיול באלסקה. בעוד שהאורורה יכולה להופיע בכל שעה של הלילה, 22:00 עד 02:00 הן שעות הצפייה הטובות ביותר. היפוך החורף – שהוא היום הקצר ביותר בשנה, נופל בדרך כלל בין ה-20 ל-23 בדצמבר – הוא זמן טוב במיוחד להיות באלסקה בגלל הזוהר הצפוני. יום זה נותן פחות אור יום ויותר זמן לזהות את הזוהר. בחלקים מאלסקה, כמות האור במהלך ההיפוך החורפי יכולה לנוע בין כשש שעות באנקורג' ועד פחות מארבע צפונה יותר בפיירבנקס. ב- Utqiagvik הנידחת (שנקראה בעבר בארו), כ-515 ק"מ צפונית לחוג הארקטי, יש בערך 67 ימים של חושך מה-18 בנובמבר עד ה-23 בינואר, וכתוצאה מכך עוד יותר הזדמנויות לזהות את הזוהר הצפוני.

הייחוד של שנת 2024

כמובן ש-2024 צפויה להיות קצת אחרת. מדענים אומרים שפעילות השמש תגיע לשיאה מינואר עד אוקטובר, מה שמרחיב את מסגרת הזמן האופיינית לאיתור הזוהר. לפני ובמהלך הביקור שלכם, מומחים ממליצים להשתמש במשאבי החיזוי הבאים:

Aurora Tracker  – בין אם אתם מתחילים או "רודפי זוהר" מנוסים, שימוש  באפליקציה הזו בזמן אמת מציגה מידע עדכני על הטמפרטורה, מזג האוויר והסבירות לתפוס את הזוהר הצפוני בפיירבנקס. חלק גדול מהנתונים מגיעים מאחד ממרכזי מחקר הזוהר הבולטים בעולם, המכון הגיאופיזי באוניברסיטת אלסקה-פיירבנקס. כדי לסייע עוד יותר בחיפוש שלכם, אתם יכולים גם להוריד את האפליקציה My Aurora Forecast & Alerts בטלפון החכם.

תחזית אורורה – עבור חלקים אחרים של המדינה, בתחזית אורורה של אתר המכון הגיאופיזי יש תחזיות יומיות של פעילות גיאומגנטית עד שלושה ימים מראש וצילומים במרווחים של שלוש שעות. יש גם סיכום בדף האינטרנט אם האורורה תהיה פעילה – או לא – והיכן תמצאו את הראות הטובה ביותר באלסקה.

היכן לראות את האורות הצפוניים באלסקה במסגרת טיול באלסקה

אלו היעדים המובילים שיש לקחת בחשבון כאשר מחליטים היכן לראות את הזוהר הצפוני באלסקה.

פיירבנקס

פיירבנקס, הידוע כ"לב הזהב של אלסקה", שוכנת בקו רוחב 65 מעלות צפון, מה שהופך אותה לבחירה מצוינת עבור ציידי זוהר, במיוחד לטיולים ראשונים. העיר נגישה בקלות ומציעה שפע של מקומות לינה, מסעדות ואטרקציות ייחודיות אחרות. היציאה מהעיר היא מהירה ובתוך דקות תוכלו למצוא אזורי צפייה מצוינים בזוהר הצפוני.

הסיכויים שלכם לראות את תצוגת הזוהר מצוינים מכיוון שהעיר יושבת במקום שבו מתרכזת הפעילות של אורות הקוטב – מתחת לאזור בצורת טבעת המכונה אליפסת זוהר הקוטב. מומחים מקומיים אומרים כי בערבים בהירים כאשר השמים חשוכים מאוד, אתם אמורים להיות עדים לשמיים מתבהרים בממוצע של ארבעה מתוך חמישה לילות בפיירבנקס.

דברים נוספים שניתן לעשות בפיירבנקס:

  • ראו את יצירות האמנות העדינות והמפורטות במוזיאון הקרח.
  • סיירו בעיר, למדו על ההיסטוריה הססגונית שלה ועל הרוח החלוצית האדירה והבלתי נגמרת שעדיין חיה היום.
  • למדו עוד על ההיסטוריה, התרבות ואורח החיים של האזור תוך כדי ביקור במרכז התרבות של מוריס תומפסון, במוזיאון הרכב העתיק של פיירבנקס ובצינור טרנס-אלסקה.
  • בקרו באוניברסיטת אלסקה פיירבנקס ותחוו את התחנה לחקר בעלי חיים גדולים. קבלו את ההזדמנות לראות את שור מאסק מקרוב וללמוד על החיות המרתקות והעמידות הללו.
  • זכרו לצפות בחיות בר בכל נסיעה יפה בחורף אל המעיינות החמים.
  • תיהנו מטיול מזחלות כלבים ביער המכוסה שלג וראו את הטיפול בכלבים החרוצים הללו.
  • בקרו איילים ידידותיים ואת אלו שמגדלים אותם בחוות איילים. למדו על החיות המדהימות הללו המתקיימות באקלים הקשה של האזור.

טלקטנה

 Talkeetna יושבת כ-185 צפונית לאנקורג' בדרום מרכז אלסקה, בבסיס דנאלי, פסגת ההרים הגבוהה ביותר בצפון אמריקה. עם בנייניה הישנים ובקתות העץ שלה מראשית המאה העשרים, העיר ההיסטורית הזו מציעה הרבה כיף בחוץ, מעבר לרדיפה אחרי הזוהר. הרחוב הראשי מלא בגלריות, חנויות, מסעדות ומבשלת בירה. הכפר המוזר, שהיה בעבר עיירת כורים, היווה השראה לרובע הדמיוני של סיסלי בתוכנית הטלוויזיה "חשיפה לצפון".

אם תבקרו בדצמבר, בדקו את החגיגות בחגיגת החורף של החודש. אירוע זה כולל מצעד של אורות, טקס הדלקת עצים ופסטיבל האוכל Taste of Talkeetna בתוספת אירועים משעשעים כמו מכירה פומבית של רווקים ועוד.

כשמגיע הזמן להרים את עיניהם אל השמיים לחפש את האורות, ציידי זוהר צפוני מקומיים ממליצים לצאת מהעיר לאגם כריסטיאנסן או לחלוף על פני שדה התעופה בביבר רואד. אם אתם מעדיפים להישאר בקרבת מקום, הביטו צפונה אל השמיים לכיוון דנאלי מפארק טאלקטנה ריברפרונט.

הפארק הלאומי דנאלי

הפארק הלאומי דנאלי הוא עוד מקום מרהיב לראות בו את הזוהר הצפוני באלסקה – שלא לדבר על אחת האטרקציות התיירותיות המובילות בארה"ב. שירות הפארקים הלאומי אומר שכמעט כל מקום בפארק נקי מזיהום אור, כך שאם התנאים נכונים (כלומר מספיק ברור וחשוך), אתם אמורים להיות מסוגלים לראות את זוהר הצפון, במיוחד כשמסתכלים לכיוון האופק הצפוני.

עם זאת, כאשר שעון החורף מתגלגל – מספטמבר או אוקטובר עד אפריל – קשה יותר לגשת לחלקים מהפארק, למרות שהוא פתוח כל השנה. זכרו גם שהלודג'ים הקרובים ביותר לפארק סגורים בדרך כלל מאמצע ספטמבר עד אמצע מאי.

Nome

ממוקמת במערב אלסקה ומשקיפה על מפרץ נורטון בים ברינג, נום היא נקודת הסיום של מרוץ מזחלות הכלבים של יותר מ-1,610 ק"מ, המתקיים בחודש מרץ כבר יותר מחמישים שנה. העיר נגישה רק דרך האוויר או הים והייתה פעם העיר המאוכלסת ביותר באלסקה, בנומה היו כמעט 20,000 תושבים וממוצע של 1,000 אנשים חדשים שהגיעו מדי יום במהלך שיא הבהלה לזהב בשנת 1899. נום קצת יותר שקטה כעת, עם אוכלוסייה של פחות מ-4,000 תושבים.

דברים נוספים לעשות בנום:

  • תוכלו לראות ממצאים של הבהלה לזהב בכל מקום, כולל מחפרות נטושות, מנועי קיטור של תחילת המאה, ומסילת רכבת ישנה ומתפוררת.
  • צפו בשפע של פרחי בר וצמחי טונדרה המכסים את הנוף, בעוד עדרי שור מושק ואיילים רועים בטווח ראייה מהכביש. חיות מקומיות אחרות כוללות דובים, איילים, שועלים, בונים, זאבים, למינגים, ושרקנים.
  • בקרו במעיינות החמים PILGRIM HOT SPRINGS הממוקמים כ-100 ק"מ צפונית-מזרחית ל-Nome. האתר כולל מספר מעיינות חמים טבעיים, בריכות, בקתות, אתרי קמפינג ומבנים היסטוריים.
  • בקרו במוזיאון הזיכרון המציג את חייהם של מחפשי הזהב, את האמנות ואת אורח החיים של אנשי אינופיאט עם חפצים ותמונות נדירים.

מחנה הבסיס בוריאליס

אחד מיעדי הגלמפינג הטובים ביותר בארה"ב, Borealis Basecamp הוא נכס מרוחק בשטח של 100 דונם השוכן בתוך יער בוריאלי כ-40 ק"מ צפונית לפיירבנקס. הנכס כולל 20 איגלו בודדים, הדומים לאלו שתמצאו בתחנות מחקר ארקטיות ובמסעות קוטב, כמו גם חמש קוביות זכוכית. כל מקומות הלינה מאפשרים לאורחים להביט אל הזוהר ושמי הלילה זרועי הכוכבים כשהם מתכרבלים במיטה. תיהנו גם משירותים רבים שתמצאו במלון, כולל חדרי רחצה מלאים עם מוצרי טיפוח ומבחר של קפה, קקאו חם ותה.

טיולים לאלסקה עם חברת עולם נסתר

חברת עולם נסתר מציעה לכם מגוון רחב של מסלולי טיולים מיוחדים שיאפשרו לכם לחקור את אלסקה ולהנות ממראות הזוהר הצפוני. הטיולים שלנו באלסקה הם בנהיגה עצמית ברכבי 4X4 נוחים והלינה מבוצעת במלונות מקומיים קטנים וייחודיים. נצלו את העובדה שרבים מהישראלים אינם נדרשים כעת לוויזה לארה"ב, ופנו אלינו עוד היום ונשמח לתכנן ביחד אתכם את הטיול המושלם לאלסקה המעניינת.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא