הבלוג של עולם נסתר אסיה

הכירו את טאיוון

מאת: גיל מנדלסון
20 בנובמבר 2023

זה סיפור על אי לא גדול באסיה, ממזרח לסין ומצפון לפיליפינים, המשמר תרבות סינית עתיקה עם מודרניזציה. אנחנו מכירים את טייוואן בעיקר בגלל התוויות Made in Taiwan על מוצרים רבים שאנו רוכשים, אבל לטייוואן יש הרבה יותר להציע מייצוא של מוצרים זולים. טייוואן יושבת על אי ירוק יפיפה המיושב ברובו ע"י סינים לשעבר, שברחו ממנה ב-1949. הדת השלטת במדינה היא הבודהיזם, אבל בטייוואן קיימת סובלנות לכל הדתות והתרבויות והשילוב בין כולם הופך אותה למקום רגוע ששווה לבקר בו. אז צאו לטייל בטייוואן בכתבה שלפניכם.

לטיולים שלנו בטייוואן הקליקו כאן

עם מורשת מגוונת, נופים הרפתקניים ומסורת נמרצת ומשגשגת לצד התחכום של יבשת אסיה, טייוואן היא יבשת שלמה על אי ירוק אחד.

ערכים אסייתיים בתנאים טייוואנים

למרות הטענות שמשטר דמוקרטי הוא לא ב- DNA שלהם, הטייוואנים יצרו את הדמוקרטיה התוססת ביותר באסיה – חברה ליברלית, עם שוויון ועיתונות מכובדת, שוויון מגדרי וכבוד לזכויות אדם וזכויות בעלי חיים. אבות אבותיהם עדיין נערצים, ואמא ואבא עדיין צריכים לשלם דמי חברות במפלגה, אבל אבוי לפוליטיקאי שחושב שהעם צריך להתחנף אליו ולא הוא אליהם. אם תרצו להציץ על התשוקה של הטייוואנים למחאה, בקרו בתחנה המרכזית של טייפה ברוב סופי השבוע, או פשוט הקשיבו לחדשות המקומיות.

האי היפה

טיוואן מפורסמת במשך מאות שנים כ- Ilha Formosa (מספרדית: האי היפה). זוהי ארץ בעלת פנים רבות יותר מ- 11 ראשיה של אלת הרחמים הבודהיסטית גואנין. צוקי ים נישאים, ערוצים בעלי קירות שיש ויערות טרופיים הם רק התחלת המסע שלכם, שיכול לקחת אותכם עד ליושאן, פסגה אלפינית בגובה 3,952 מטר בטיוואן.

בטיוואן תוכלו לחצות הרים על מסלולי הליכה שנכבשו בעידן הקולוניאלי או לרכוב על אופניים לאורך הכביש הראשי עם האוקיינוס השקט הכחול בצד אחד וקשתות געשיות ירוקות מצדכם השני. ואם תרצו 'סתם' ליהנות מנוף קלאסי, תוכלו למצוא אותו בכל פינה של האי.

למה אני אוהב טייוואן
(רוברט קלי, סופר)

הסופר רוברט קלי חי בטיוואן ב-17 השנים האחרונות וכשהוא מתעורר בבוקר הוא עדיין תוהה איך לכל הרוחות הוא מוצא זמן לכל התשוקות החדשות שפיתח כאן: לרכוב על אופניים או לצאת לטיול הליכה בהרים המוריקים בשכונה שבה הוא מתגורר בטייפה? לבקר במקדש מסורתי ולהכיר את ההיסטוריה של עוד יצירת מופת מפוסלת? לנסות זן חדש של תה אורגני או קפה מקורי? לשפר את המנדרינית שלו? או פשוט לנסות לתפוס את עצרת ההמונים האחרונה של המקומיים המנסים להפוך את טייוואן למקום טוב יותר?

קלי אוהב את טיוואן כי היא נותנת לו את החירות ללכת לכל מקום ולעשות כל דבר ולא משנה במה הוא מתעמק, הוא מרגיש תמיד מתוגמל על כך.

הטאו של היום

טייוואן היא היורשת של המסורת אשר ניתן לפגוש במסגרת טיול לסין – של בודהיזם, טאואיזם, קונפוציוניזם והאוסף האמורפי של אמונה עממית וסגידה לאלים ושדים. אבל לאורך מאות שנים הדת בטיוואן הפכה לתרבות סובלנית ייחודית המכבדת את האחר והשונה ונותנת מקום לכולם.

המקדשים הטיוואניים (כל ה- 15,000) משלבים תחת קורת גג אחת אולם תפילה, מקום לפסטיבלים ובתי אמנות. צפו בסירה נשרפת במקדש Donglong, עלו לרגל עם קיסרית השמים, הכירו את הפסיפס התלת מימדי על הגג ולמדו למה הדגל והכדור מייצגים תפילה.

כבר אכלתם היום?

המשפט הזה משמש בטיוואן כברכה והתשובה היא תמיד "כן", פשוט כי יש כאן כל כך הרבה מה לכרסם. טייוואן מציעה שילוב של מאכלים סיניים, מאכלים יפנים (הטובים ביותר מחוץ לטוקיו), ומלוא הסל מאכלים מקומיים, החל מצ'יפס האקה, דרך אטריות בקר טייפה ועד לברביקיו חזיר בר בסגנון אבוריג'יני. שווקי הלילה ברחבי האי מציעים חגיגה אינסופית של חטיפים כולל סטינקי טופו, כיסונים מאודים, חביתות צדפה, לחמניות שרימפס ועוד. וכשנעשים צמאים מכל הטוב הזה, אפשר תמיד לצפות למיצי פירות טריים הנסחטים במקום, תה טיוואני מצטיין ובטוויסט מפתיע, קפה הגורמה הטוב ביותר שיש לאסיה להציע.

חמש סיבות מדוע טייוואן צריכה להיכנס לרשימת היעדים שלכם

מאת: יהושע סמואל בראון, סופר לונלי פלאנט

ב-10 באוקטובר 2021 צוין יום השנה ה -110 של הרפובליקה של סין. למרות שהודחה מסין בשנת 1949, ממשלת ROC עדיין שולטת בטייוואן. למרות המורשת התרבותית והרוחנית המאד עשירה, האוכל המדהים, המעיינות החמים ברמה עולמית והנוף המדהים, טיוואן מפורסמת בעולם יותר בזכות הייצוא שלה מאשר כמקום לבקר בו. אנחנו חושבים שזה מאד חבל, כי האי מציע כל כך הרבה, שלדעתנו הוא חייב להיכנס לרשימת יעדי החובה של כל אוהב טיולים.

1. הנוף

Yushan-National-Park-Taiwan

טייוואן מהממת מבחינה ויזואלית. טיול ברכס ההרים המרכזי שהוא עמוד השדרה של האי, הוא אבן שואבת למטפסי הרים המעוניינים לטפס על הפסגה הגבוהה ביותר במזרח אסיה – יושאן (Jade Mountain). צלמים נמשכים מדי יום ביומו אל הפסגה של יושאן, המקום המושלם לתפוס תמונה של ים העננים מעל ההרים עם שחר. החופים של טייוואן יפיפים ומציעים הזדמנויות גלישת רוח מהמשובחות במזרח אסיה.

לעשות: רכיבה על אופניים לאורך כביש החוף המרכזי של טייוואן, בין ההרים המרכזיים של האי והאוקיינוס השקט, יכולה בקלות להיחשב לאחת הדרכים היפות ביותר במזרח אסיה לדיווש.

2. המטבח

taiwan street food

המטבח הטייוואני שואב רבות מהמורשת הקולינרית של סין, אבל לקרוא לו 'אוכל סיני' יהיה פשטני. כשמתיישבי האן הראשונים הגיעו מסין, פגשו המתכונים וסגנונות הבישול שלהם את החומרים והמסורות הקולינריות של הילידיים של טייוואן והפכו אותן למשהו חדש ושונה. המטבח החדש שופר אף יותר, תחילה על ידי עולים חדשים מאזורים אחרים של סין, ומאוחר יותר על ידי היפנים ששלטו באי במשך 50 שנה. מאכלי ים, בטטות, שורש טארו, ירקות ירוקים מבושלים בפשטות הם לב ליבן של הארוחה הטיוואנית המסורתית, בעוד שדוכני הדרך ודוכנים בשווקי הלילה מציעים סיפור אחר של אוכל מגוון למי שנהנה לאכול באוויר הפתוח.
לאכול: המקום הטוב ביותר עבור חובבי אוכל לדגום מה יש טייוואן להציע הוא כנראה בכיכר שוק הלילה. השאלה איזה מהם הוא הטוב ביותר היא מקור לויכוח לוהט, אבל עבורנו שוק הלילה של Keelung (כשעה נסיעה מטייפה) הוא פשוט מעולה, ומציע גם מבחר מצוין וגם שפע של שלטים שניתן להבין (ולפעמים אף משעשעים) באנגלית.

3. מעיינות חמים

בהיותה ממוקמת על גבי "טבעת אש" גאולוגית לא יציבה – לא משנה היכן אתם נמצאים באי, תהיו במרחק צעקה מהמעיינות החמים הטבעיים המדהימים. טייוואן היא ביתם של אחד ממעיינות מי הים החמים הנגישים היחידים בעולם – מעיין הזריחה על האי הירוק (אי קטן  מול החוף הדרום מזרחי של טייוואן). אתם אפילו לא צריכים לעזוב את טייפה על מנת לטבול בהם: במרחק הליכה מהירה מתחנת הרכבת התחתית Xin Beitou של טייפה תמצאו בתי מלון ואתרי נופש המציעים מעיינות גפרית חמים, שאמורים להיות בריאים לעור ולגוף בכלל. יש גם מעיינות חמים ציבוריים מצוינים.
לטבול: במרחק שעתיים נסיעה ברכבת או באוטובוס מטייפה, נמצאת העיר Jiaoshi השואבת אליה אוהבי מעיינות חמים מכל רחבי האי (יש אפילו מזרקה עם מי מעיינות חמים מחוץ לתחנת הרכבת שאפשר להשרות בה את הרגליים). במלון Art Spa Hotel ב- Jiaoshi נמצא אחד מאתרי הספא הציבוריים המובילים בעיר, עם ברכות מי מעיינות חמים ומגלשות.

4. מקדשים

A-day-in-Taipei-15

מקדשים בודהיסטים, טאואיסטים וקונפוציאנים פזורים בשפע ברחבי טייוואן, לא רק כאטרקציות תיירותיות סטטיות, אלא כמרכזים פעילים של תרבות ופולחן. המקדשים שחובה לראות בטייפה הם Longhsan ו- Guandu (ליד שניהם תחנות רכבת תחתית משלהם). העיר הדרומית Tainan היא ביקור חובה לכל אוהבי המקדשים ואם תהיו מוכנים לטוס 40 דקות אל ארכיפלג פנגו סחוף הרוחות, תוכלו לחקור עשרות מקדשים מזרח אסייתים נפלאים ביותר וכמעט שלא מתויירים.
לגלות: עברו שער הקטן בלב הרובע Ximending האולטרה אופנתי של טייפה – ברחוב 51 Chengdu Rd מסתתר Tien-ho, מקדש קטן אבל לחלוטין מרתק. את הביקור בו תוכלו להשלים עם הפסלים של Matsu (קיסרית השמיים) וגנרלים סיניים עתיקים, מגדל הפעמון ובריכה קטנה בצורת דרקון מלאה קרפיונים ענקיים.

5. מוזיאונים

 National Palace Museum Taipe

בטייוואן אין מחסור של פעילויות גם למשכילים שבינינו וסצנת המוזיאונים התוססת של העיר הבירה היא האטרקציה המאופקת שבה. המוזיאון המפורסם ביותר הוא מוזיאון הארמון הלאומי בטייפה, המארח נתח נכבד מהמורשת האמנותית של סין (נלקח – או הוצל, תלוי את מי שואלים – על ידי כוחות לאומניים שברחו מסין ב- 1949). אוסף זה הוא בעל נפח כה גדול עד שרק חלק קטן ממנו נמצא בתצוגה אחת בו זמנית. האוסף מורכב מציורים ומגילות עתיקות ופסלי פורצלן עתיקים.

ללמוד: בטייפה קיימים עשרות מוזיאונים מצוינים אחרים במגוון רחב של תחומי עניין, מאמנות מודרנית (המוזיאון לאמנות עכשווית) לדת (המוזיאון של דתות העולם) ועד לחפצים זעירים מאד (מוזיאון המיניאטורות).

ערים מרכזיות בטייוואן

הכירו את טייפה

istock_taiwan

טייפה נראית לא רע בשביל עיר בגילה (300 שנה). לבירה התוססת מצד אחד ורגועה מצד שני לקח זמן רב להרגיש נוח עם עצמה. עם השפעות סיניות, יפניות ומערביות במטבח שלה, בתרבות, באמנות העממית ובאדריכלות, טייפה החליטה לשלב את הכל ביחד וכולם יצאו נשכרים מכך.
ובקשר לאוכל הרחוב המגוון – מומלץ למבקרים ללכת על צ'י שיאו (חטיפים קטנים). סיורי יום הם טעימים במיוחד, ונסיעת MRT מהירה תיקח אתכם לשדות תה, למעיינות חמים, לפארקים לצד הנהר ולעיירות קולוניאליות המגובות בפארק לאומי הררי. בתוך טייפה אל תחמיצו את המקדשים בסגנון Minnan המקושטים באמנויות דקורטיביות ייחודיות, את נתיבי המורשת שהפכו לבתי קפה גורמה ומרכזי בוטיק, את שכונות ההומות מזמזום של אורות ניאון או את סצנת חיי הלילה, עם המוניטין ההולך וגדל מדי שנה.

הכירו את קאוז'ונג (Kaohsiung)

העיר הדרומית קאוז'ונג היא עיר הנמל הגדולה של טייוואן, העיר השנייה בגודלה שלה ומרכז של התעשיות הכבדות ופטרוכימיה של המדינה.

היום קאוז'ונג השתנתה במידה רבה מעיר תעשייתית עגמומית לעיר בעלת נוף אורבני מודרני של בתי קפה מבריקים, רחובות רחבים, פארקים לצד הנהר והנמל, תחבורה ציבורית, שבילי אופניים, ומרכזי תרבות המאמצים את העבר היצרני של העיר. בתוך שטח העיר יש שני חופי רחצה ו- 1,000 דונם של יער כמעט טהור ממש על סף הדלת.

רוב מוקדי העניין בקאוז'ונג מקובצים בכמה מתחמים הנמצאים במרחק הליכה או נסיעה קצרה באוטובוס או רכיבה על אופניים: הנמל ואזור נהר האהבה (ברובעים Yancheng, Gushan ו- Sizihwan); אזור בריכת הלוטוס ברובע Tsoying הצפוני; והאי Cijin.

בשנת 2010 העיר ומחוז קאוז'ונג מוזגו למטרופולין ענק אחד.

הכירו את טיינאן (Tainan)

כשתזכירו שאתם מתכננים לבקר בטיינאן, תיתקלו כמעט בוודאות במבטי קנאה מהטייוואנים שתיפגשו בדרך ולא קשה להבין מדוע. התרבות המסורתית ממשיכה לשגשג בטיינאן, העיר העתיקה ביותר בטייוואן. בתוך מקדשים בני מאות שנים, אנשים מניחים לבני ירח על מנת לקבוע מהי דרך הפעולה הטובה ביותר, בדיוק כפי שעשו אבות אבותיהם כאשר המקדשים נפתחו לראשונה. מחוץ למקדשים הטיינאנים הם אניני אוכל ומספר המנות הבלעדיות לאזור זה מפורסם בכל רחבי הארץ.

הזמן הטוב ביותר לבקר בטיינאן הוא בחורף: מזג האוויר חם ויבש ויש מעט תיירים. ימי פסטיבל מסורתיים, כמובן, הם הזדמנות נפלאה לביקור, כמו גם ימי ההולדת של האלים במקדשים.

רוב המראות בטיינאן מרוכזים סביב מרכז העיר, ממערב לתחנת הרכבת ברובע Anping. שני האזורים הם קומפקטיים מספיק כדי להקיף אותם ברגל, אם כי ייתכן שתעדיפו מונית או אוטובוס על מנת לעבור מאזור אחד למשנהו.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא