הבלוג של עולם נסתר אסיה

טיול לדרום קוריאה – מבט על תרבות ייחודית

מאת: דפנה אשכול
26 בפברואר 2024

נוסף על הטבע המרהיב והמיוחד, דרום קוריאה ידועה היום גם בגלל המאפיינים התרבותיים הייחודים שלה, ההופכים מוכרים גם בעולם המערבי עם פתיחתה של המדינה יותר ויותר לתיירות. במהלך טיול לדרום קוריאה תוכלו לראות שהתרבות הקונפוציאנית ששלטה בעבר בקוריאה ושמה דגש על כבוד לאבות, גיל וותק – ממשיכה להשפיע גם היום על המשפחה, העבודה והחברה הקוריאנית, אם כי במידה פחותה. בחיי המשפחה המסורתיים מעורבים טקסים רבים המציינים אבני דרך במחזור החיים, חגים וטקסי הוקרה לאבות. הקטעים החשובים ביותר בחייו של אדם הם השלמת 100 הימים הראשונים של התינוק, נישואיו ויום הולדתו ה-61. על פי האמונה הקוריאנית המסורתית, רוחותיהם של הנפטרים אינן עוזבות את כדור הארץ במשך כמה דורות; לפיכך, הורים וסבים שנפטרו עדיין נחשבים כחלק מהמשפחה. טקסי אבות (Cherye) מבוצעים כדי לכבד אותם בימי השנה למוות ובחגים מרכזיים. שניים מהחגים החשובים ביותר הם Sŏllal (ראש השנה הירחי) ו-Chusŏk (פסטיבל ירח הקציר) הנחגגים בהתכנסות המשפחות. האלמנטים המסורתיים של חגיגות החגים כוללים קבלת פנים רשמית ומכבדת של זקנים, הכנה ואכילה של מאכלים מיוחדים כגון סוגים ספציפיים של עוגות אורז (ddŏk), ולבישת לבוש מסורתי (hanbok).

טיול לדרום קוריאה – מסע אל הקולינריה הקוריאנית

אוכל הוא חלק חשוב מהזהות התרבותית הקוריאנית. המטבח הקוריאני המסורתי, המדגיש דגנים – במיוחד אורז – וירקות טריים, ממשיך לתפוס מקום דומיננטי גם על רקע הפופולריות של פיצה, המבורגרים, סושי, אוכל סיני ומנות זרות אחרות. במהלך טיול לדרום קוריאה תוכלו ליהנות מארוחה קוריאנית אשר מורכבת בדרך כלל מאורז, מרק או תבשיל, ומספר תוספות, ביניהן כמעט תמיד קימצ'י – ירקות כבושים. לקימצ'י מקום מרכזי בתזונה הלאומית, ויש אפילו מוזיאון בסיאול המוקדש למנה. בדרום קוריאה יש גם פסטיבלים שנתיים לכבודו של המאכל. מאכלים קוריאניים פופולריים נוספים הם ביבימבאפ (אורז מעורבב עם ירקות, ביצה, רוטב חריף ולפעמים בשר), ג'ג'אנגמיון (אטריות ברוטב שעועית שחורה) ו-samgyet'ang (מרק של עוף שלם מבושל במילוי אורז וג'ינסנג).

אמנות בדרום קוריאה

להקות נודדות שהציגו תיאטרון צלליות או בובות, עשו אקרובטיקה וג'אגלינג, רקדו ושרו, וביצעו גרסאות של מופעי חצר או בידור פופולריים, היו חלק מחיי הכפר והעיירה הקוריאנית במשך מאות שנים. בין הצורות העתיקות ביותר של ריקוד ותיאטרון קוריאני נמצא ריקוד מסכות (סנדה). בנוסף לקבוצות מקצועיות, תושבי הכפר באזורים שונים בארץ הקימו קבוצות עממיות כדי לבצע גרסאות מקומיות משלהם למחזה וריקודים של מסכות הסנדה. במהלך טיול לדרום קוריאה תוכלו להתרשם מריקודים אלו. המבצעים הם גברים והמסכות מכסות את כל הראש או את הפנים ועשויות מנייר או דלעות או, מדי פעם, מגולפות מעץ.

ובמעבר חד, מוזיקה פופולרית קוריאנית, או "קיי-פופ", צמחה כתופעה בינלאומית במאה ה-21 והפכה לאחד הדברים המזוהים ביותר תרבותית עם דרום קוריאה. אמני ה-K-פופ הבולטים ביותר הם להקות בנים כמו BTS, שמשלבים אלמנטים של מוזיקת ​​ריקודים אלקטרונית והיפ הופ עם כוריאוגרפיה ללא דופי ותלבושות מתואמות.

אדריכלות

האדריכלות הקוריאנית מראה השפעה סינית, אך היא מותאמת לתנאים המקומיים, תוך שימוש בעץ וגרניט, חומרי הבנייה הנפוצים ביותר. דוגמאות יפות נמצאות בארמונות ישנים, מקדשים בודהיסטים, דולמנים ופגודות בודהיסטיות. אדריכלות בסגנון מערבי הפכה נפוצה משנות ה-70 של המאה ה-20, ושינתה את הנוף האורבני מהיסוד, אבל כמה בתי עץ בסגנון ישן (האנוק) עדיין קיימים אפילו בסיאול.

ספורט

הדרום קוריאנים הם חובבי ספורט מושבעים. אומנות הלחימה טא קוואן דו וסגנון ההיאבקות המסורתי בחגורות הנקרא ssirŭm (שדומה לסומו היפני ולהיאבקות מונגולית) הם ענפי ספורט לאומיים המתורגלים באופן נרחב. יש ליגות מקצועניות של בייסבול וכדורגל הנתמכות היטב, ו"השדים האדומים", כפי שמכנים אוהדי נבחרת דרום קוריאה בכדורגל, ידועים במיוחד בהפגנות התמיכה הנלהבות שלהם. מערכת הפארקים הלאומיים של המדינה מושכת מספר רב של מטיילים.

אמצעי תקשורת

העיתונות בדרום קוריאה נתפסת בדרך כלל כחופשית. ישנם מספר עיתונים יומיים המופצים ארצית (כולל עיתונים כלכליים, ספורט ואנגלית) ויומונים אזוריים ומקומיים רבים. היומון Chosun Ilbo ו-Dong-A Ilbo הם שני העיתונים הוותיקים במדינה, שניהם הוקמו בשנת 1920. בנוסף למערכת השידור הקוריאנית בבעלות ציבורית (KBS), הוקמו מספר גדל והולך של תחנות רדיו וטלוויזיה פרטיות ומקומיות. גם טלוויזיה בכבלים ובלוויין גדלו בפופולריות בתחילת המאה ה-21.

בסוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21 סרטים ודרמות טלוויזיה דרום קוריאניות חוו עלייה בפופולריות ברחבי אסיה, שתפסה, במידה פחותה, גם בארצות הברית ובמדינות אחרות. האליו ("הגל הקוריאני") הזה הביא הרבה שחקנים דרום קוריאנים ודמויות מוזיקה פופולריות לתשומת לב בינלאומית. ה-hallyu נתפס כנכס כלכלי ותרבותי, שכן הוא הביא הכנסות ותיירים לכלכלת דרום קוריאה וכן הגדיל את הפרופיל של המדינה בחו"ל.

שפה וכתב

לקוריאה יש שפה ייחודית ומערכת כתיבה משלה, "Hangeul", שהומצאה במאה ה-14. Hangeul מורכב מ-14 אותיות עיצור ו-10 אותיות תנועות, אותן ניתן לשלב לצורות אותיות חדשות.

זו היא מערכת הכתיבה היחידה בעולם שנוצרה וכוללת עקרונות מדעיים ביותר ליצירת אותיות, ומסוגלת לבטא את ההיקף הגדול ביותר של צלילים מבין מערכות הכתיבה הקיימות כיום. זהו הכתב

היחידי ברשימת הזיכרון העולמי של אונסק"ו. בשנים האחרונות זכתה Hangeul להכרה עולמית בזכות האסתטיקה שלה, ואותיותיה מאומצות רבות בלבוש, עיצובים, ציורים, פיסול ודיסציפלינות אמנותיות אחרות.

פסטיבלים בקוריאה

קוריאה ידועה במספר ומגוון הפסטיבל והחגיגות המצויינים במדינה לאורך כל השנה ומושכים מליוני מבקרים, הן מקומיים והן תיירים. כמה מהפסטיבלים הידועים, בהם תוכלו להשתתף במהלך טיול לדרום קוריאה הם:

פסטיבל המסכות אנדונג

הפסטיבל מתקיים מדי שנה בסוף ספטמבר או תחילת אוקטובר באנדונג, בחלק הדרום מזרחי של המדינה, המכונה גם בירת התרבות הקוריאנית המסורתית. אנדונג ידועה בעיקר בזכות הכפר העממי האהו שראשיתו במאה ה-16 וקיים עד היום. באותם ימים נערכו מופעי המסכה כטקס שמאניסטי הפונה לרוחות בכפר. כיום מתקיים פסטיבל ריקודי מסכות שנתי, שבו מציגים אמנים ריקודי מסכות קוריאניים מסורתיים.

בעבר השתמשו במסכות הקוריאניות למטרות שונות כמו: מלחמה, אירועים טקסיים ושמאניסטים ובהצגות תיאטרון. הפסטיבל התפתח לאירוע שבו פשוטי העם יכלו לצחוק על האנשים בעלי הכוח, כמו נזירים, אצילים ופקידי ממשל. בקוריאה ישנם יותר מ-250 סוגים של ריקודי מסכות כאשר

המסכות בהן נעשה שימוש בפסטיבל מייצגות דמויות שונות מהפולקלור הקוריאני ומהמופעים המסורתיים, כמו ה-Yangban (אריסטוקרטי), ה-Halmang (סבתא) וה- Bune (שוטה). מסכות אלו מיוצרות בעבודת יד בשיטות מסורתיות ונחשבות לחלק משמעותי מהמורשת התרבותית של קוריאה.

פסטיבל מסכות אנדונג מתקיים מאז 1997, הפך לאחד מפסטיבלי התרבות הפופולריים ביותר בדרום קוריאה, ומושך אליו מבקרים מכל רחבי העולם. הפסטיבל כולל אירועים שונים, לרבות ריקודי מסכות, מופעים, תהלוכות ותערוכות, המספקים הזדמנות למקומיים ולתיירים כאחד לחוות ולהעריך את המורשת התרבותית העשירה של המדינה.

פסטיבל העששיות בסיאול

מתקיים לאורך תעלת צ'ונגג'יאון מדי שנה מאז שנת 2009, מיום שישי הראשון של נובמבר עד יום ראשון השלישי של נובמבר, והוא פסטיבל החורף המפורסם של העיר, המציג פסלי מדיה ו-LED שונים הכוללים בעיקר פנסים העשויים מנייר קוריאני מסורתי הנקרא האנג'י. אורך התעלה כ- 1.2 ק"מ, ומאות פנסים נדלקים לאורכה בשעה 17:00, ומאירים את העיר בתחילת חורף קר נוסף. בכל שנה, נושא הפסטיבל שונה.

פסטיבל הפנסים של ג'ינג'ו

פסטיבל Jinju Namgang Yudeung מקורו בשימוש בפנסים צפים כאותות צבאיים כדי למנוע מצבאות יפנים לחצות את הנהר וכתקשורת שנשלחה למשפחות במהלך הפלישה היפנית לאי ב-1592. האירועים העיקריים במהלך הפסטיבל הם תהלוכת לפידים, תליית פנס משאלות, הכנת פנסים יצירתיים, תערוכת עששיות עולמית, זיקוקים ואירועי תרבות נוספים.

גולת הכותרת של הפסטיבל הם הפנסים "המרחפים" לאורך נהר נמנגאנג ומצעד הפנסים שיצרו התלמידים המקומיים בעצמם.

טיול לדרום קוריאה עם עולם נסתר

אנחנו מציעים לכם מגוון רחב של מסלולי טיולים מיוחדים בדרום קוריאה שיאפשרו לכם לחקור את המדינה ולהנות מכל מה שיש לה להציע. הטיולים שלנו בדרום קוריאה הם טיולים פרטיים בליווי מדריכים מקומיים דוברי אנגלית המאפשרים לכם לראות את המדינה הייחודית בקצב שלכם. ופנו אלינו ונשמח לתכנן ביחד אתכם את הטיול המתאים לכם בדרום קוריאה.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא