הבלוג של עולם נסתר המדינות הבלטיות

טיול למדינות הבלטיות – אסטוניה, לטביה וליטא

מאת: דפנה אשכול
21 בפברואר 2024

עכשיו כשכולם מחפשים יעדים חדשים ובטוחים לנסוע אליהם, שב ועולה שמן של המדינות הבלטיות, הנמצאות בצפון מזרח אירופה, במרחק של ארבע וחצי שעות טיסה, וכוללות את אסטוניה, לטביה וליטא, כולן על חופו המזרחי של הים הבלטי. במסגרת טיול למדינות הבלטיות תוכלו לראות את האזור הבלטי הזרוע ביותר מ-7,000 אגמים ואינספור ביצות כבול, ושפע של נהרות, ובראשם נמאן ודווינה הנשפכים צפון מערבה אל הים הבלטי. תושבי העיר מהווים יותר משני שלישים מהתושבים באזור, כאשר הערים הגדולות ביותר הן וילנה וקובנה בדרום מזרח ליטא, ריגה בירת לטביה, וטאלין בחוף הצפון מערבי של אסטוניה.

טיול למדינות הבלטיות – תושבי המדינות השונות

במהלך טיול למדינות הבלטיות, תתוודעו אל העמים הלטביים והליטאים מדברים שפות השייכות לענף הבלטי של הלשונות ההודו-אירופאיות. האסטונים הנחשבים לעמים פיניים, דוברים שפה פינו-הונגרית. מבחינה תרבותית, האסטונים הושפעו מאוד מהגרמנים, ועקבות של התרבות הפינית המקורית נשתמרו רק בפולקלור. רובם של האסטונים והלטבים שייכים לכנסייה הלותרנית ורוב הליטאים, הקשורים היסטורית לפולין, הם קתולים.

בתחילת הכיבוש הסובייטי הניסיונות הרוסים להרוס את העמים הבלטיים היו גלויים, אך מאוחר יותר הם התמתנו ככל שההגירה הרוסית זינקה ומשקלם העצום של המהגרים פשוט שימש לקידום מטרה זו בדרכים פחות בוטות. העצמאות מהסובייטים בשנת 1991 איפשרה למדינות הבלטיות להטיל פיקוח על ההגירה, ובעקבות כך פחתה הנוכחות הרוסית בחיים הבלטיים.

טיול למדינות הבלטיות דרך טבע נפלא

האקלים קריר ולח, עם כמות גשמים גדולה יותר בגבעות הפנימיות מאשר לאורך החוף. הטמפרטורות מתונות בהשוואה לאזורים אחרים במזרח אירופה, כמו רוסיה השכנה. המדינות הבלטיות אולי שטוחות באופן טבעי, אבל בהחלט לא חסרות בהן נקודות תצפית יפהפיות ותופעות טבע. מחופים חוליים זהובים ועד אגמים ציוריים, שטחים גדולים של יער ואדמות ביצות עשירות בחיות בר טבעיות, יש מעט מקומות באירופה עם נוף כה מגוון ואטרקטיבי. יתרה מכך, בזכות צפיפות האוכלוסין הנמוכה, מקבלים הרבה טבע לאדם. מכיוון שיש פחות בני אדם במרחבים טבעיים, בעלי חיים רבים מצאו את ביתם כאן, כך שכל מטייל צפוי לראות מגוון עצום של מיני ציפורים כמו גם צבאים ואפילו זאב מדי פעם.

הכלכלה במדינות הבלטיות

לאחר התפרקות ברית המועצות, המדינות הבלטיות נאבקו לעשות מעבר משיטת התכנון הלאומי הסובייטי שהייתה קיימת מאז סוף מלחמת העולם השנייה לכלכלת שוק. המדינות דאגו ליתרונות גודל בתפוקה ולהתמחות אזורית בתעשייה – לדוגמה, ייצור מנועים חשמליים, מכונות ומקלטי רדיו. לאורך שנות ה-90 ההפרטה הואצה, מטבעות לאומיים הוכנסו לשימוש, וההשקעות הזרות גדלו.

במהלך טיול למדינות הבלטיות, תוכלו לראות כיצד החקלאות נותרה חשובה והשתלבה בכלכלה הבלטית. במדינות הבלטיות מגדלים בעיקר גידול תפוחי אדמה, דגנים, מספוא וגידול חזירים ובקר לחלב. האזור הבלטי אינו עשיר במשאבי טבע. למרות שאסטוניה היא מפיקה חשובה של פצלי שמן, חלק גדול ממשאבי מינרלים ואנרגיה מיובא.

כאמור, זמן קצר לאחר קבלת העצמאות נטשו אסטוניה, לטביה וליטא את הרובל הרוסי לטובת מטבעות מקומיים חדשים (קרונה, לאטס וליטאס, בהתאמה), אשר, כשהם התחזקו, שיפרו מאוד את סחר החוץ. לטביה וליטא אימצו כל אחת את היורו כמטבע המשותף שלה ב-2011, 2014 ו-2015, בהתאמה, לאחר שהצטרפו לשוק המשותף.

התיירות במדינות הבלטיות

למרות שאסטוניה, לטביה וליטא הן קטנות בשטח, הן מושכות יותר ויותר תיירים לביקור בגלל  ההיסטוריה והתרבות העשירות שלהן. התחזית מציבה את המדינות הבלטיות על המפה כיעד תיירותי אירופי. ישנן לכך כמה סיבות:

בגלל גודלן הקטן, לעתים קרובות מתעלמים מהמדינות הבלטיות כבעלות המשקל התרבותי הכבד שהן באמת. אבל במהלך טיול למדינות הבלטיות, תוכלו להתרשם מהיסטוריה פוליטית ועד מסורות תרבותיות מרשימות. יש הרבה חוויות חדשות לתיירים לחקור במהלך ביקורם.

המדינות הבלטיות סבלו מחוסר מזל פוליטי במאה ה-20, ושרידי האירועים הללו מתועדים רבות בשלוש המדינות. בין אם מבקרים מחפשים שרידי מלחמה, אנדרטאות או מוזיאונים להיסטוריה חברתית, במדינות הבלטיות יש אותם בשפע. חובבי היסטוריה המחפשים מבט מעמיק כיצד חוו מדינות אלו את הכיבוש הנאצי והסובייטי יזכו לשפע הזדמנויות לשמוע סיפורים אותנטיים מהתושבים המקומיים. אבל זה לא הכל. הארכיטקטורה הייחודית של ארצות אלו היא מוקד משיכה עבור מבקרים רבים, שלא לדבר על גלריות האמנות העכשוויות והמסורתיות המעטרות את ערי הבירה של שלוש המדינות הללו.

שלוש זהויות שונות

בעוד שכל המדינות הבלטיות קשורות קשר הדוק זו לזו הן מבחינה תרבותית והן מבחינה גיאוגרפית, כל אחת מהן מספקת למבקרים חוויות ייחודיות משלה. מה שיוצר טיול מעניין, שבו המבקרים יכולים להנות מכל שלוש המדינות תוך זמן קצר, תוך שהם מכירים שלוש מדינות שונות, מסורות, מאכלים ואורחות חיים.

ליטא

טיול למדינות הבלטיות

ליטא היא המדינה המערבית ביותר שתוכלו לפגוש במהלך טיול למדינות הבלטיות, עם היסטוריה שראשיתה לפחות במאה ה-14, כאשר הדוכסות הגדולה של ליטא שהתמוססה הייתה המדינה הגדולה באירופה. בירתה, וילנה, מפורסמת בזכות הרעפים האדומים המכסים גגות בעיר העתיקה, והוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו כבר בשנת 1994. וילנה היא העיר הגדולה ביותר בליטא, מדינה של טירות אייקוניות מימי הביניים – למשל טרקאי, טירת אי במרחק חצי שעה נסיעה מדרום מערב לווילנה, שמורות טבע בתוליות, וקו חוף קטן, אם כי מדהים, זרוע כפרי דייגים מסורתיים ו-98 ק"מ של חופים ידידותיים לשחייה.

לטביה

שכנתה הישירה של ליטא מצפון-מזרח. עוקפת את המובלעת הרוסית קלינינגרד, לטביה היא אולי המדינה הבלטית הפחות מוכרת שתזכו להכיר במהלך טיול למדינות הבלטיות. בניגוד לליטא, היא לא השיגה עצמאות בחלק הארי של ההיסטוריה הארוכה שלה, לאחר שנשלטה על ידי מעצמות טבטוניות (או גרמניות), שוודיות, פולניות, ליטאיות או רוסיות מימי הביניים ועד המאה ה-19. לטביה זכתה לבסוף למעמד של מדינה ב-1918, כשנפרדה מהאימפריה הגרמנית, אם כי "חירותה" לא יצאה לפועל עד שנות התשעים, כאשר ברית המועצות, שאליה התאגדה, התפרקה. בשל קשריה החזקים עם רוסיה, לטביה היא עדיין ביתו של מיעוט רוסי אתני גדול, המונה כרבע מהאוכלוסייה. אף על פי כן, לטביה בחרה בדרכה שלה, לאחר שהפכה את עצמה לדמוקרטיה המתפקדת במלואה בקצב חסר תקדים בעשורים האחרונים ונהנתה מרמה גבוהה של התפתחות.

האטרקציה העיקרית של המדינה היא בוודאי בירתה המקסימה ריגה, ביתם של למעלה מ-600,000 איש, או שליש מהאוכלוסייה. בדומה לווילנה, המרכז ההיסטורי נרשם ברשימת המורשת העולמית של אונסק"ו כהוקרה למורשת האר-נובו שלו.

מחוץ לריגה, בלטביה יש תחושה נינוחה, עם אזורי נופש מתפתחים על חוף הים בעיירות כמו יורמלה, מקום מפלט שטוף שמש פופולרי עם רצועת חוף חולית ארוכה התחום על ידי הים הבלטי.

אסטוניה

טיול למדינות הבלטיות

אסטוניה, הצפון-מזרחית ביותר מבין המדינות הבלטיות, נמצאת במרחק זריקת אבן מהגבול הרוסי היבשתי, ומפינלנד, מעבר לים הבלטי, וללא ספק, יש לה את הבירה היפה ביותר שניתן לפגוש במהלך טיול למדינות הבלטיות. טאלין היא פנינה מימי הביניים – שוב, מוגנת על ידי אונסק"ו – שבדרך נס לא חוותה שום שיקום גדול או הרס מאז התיישבו באזור לראשונה סוחרים בלטים במאה ה-13. טאלין כוללת 'עיירה עליונה', הבנויה לאורך גבעת אבן גיר, ו'עיר תחתונה', שבה מרוכזים חלק ניכר מהרחובות המרוצפים, סמטאות ימי הביניים וצריחי הכנסיות. היא מהווה נוף עירוני מרשים, שניתן לזהות בקלות מלמעלה.

נקודות יפות אחרות באסטוניה כוללות את טרטו, העיר השנייה בחשיבותה, המתוארת כעתיקה ביותר במדינות הבלטיות עם אוניברסיטה שהיא ציון דרך ועיר עתיקה שניתן בקלות להלך בה, ואת הפארק הלאומי להימה, החביב על מחפשי הטבע והמטיילים, עם נוף פנורמי סוחף של האזור הכפרי של אסטוניה והגבעות הירוקות המתגלגלות שלה.

טיול במדינות הבלטיות עם עולם נסתר

לא הזכרנו כאן את ההיסטוריה היהודית הענפה שבליטא ולטביה, אולם כמובן שבכל אחת מהמדינות ניתן לעקוב אחר סיפור היהודים לאורך מאות שנים. בליטא (טרקאי) הייתה עד מלחמת העולם השנייה גם קהילה קראית קטנה. אנחנו מזמינים אותכם לפנות אלינו כדי שנכין עבורכם תוכנית לטיול פרטי בארצות הבלטיות, שלושתן או רק חלק מהן.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא