הבלוג של עולם נסתר איסלנד

טיול עצמאי באיסלנד – ארץ הרי הגעש והקרח

מאת: מערכת עולם נסתר
5 במרץ 2024

יש כל כך הרבה סיבות לנסוע אל טיול עצמאי לאיסלנד. ראשית כמדינה הכי פחות מאוכלסת באירופה, תמצאו באיסלנד שטחים פתוחים עצומים של שממה בתולית. יופי טבעי שופע נמצא מעבר לכל פינה עם נוף שאין שני לו שלא דומה לשום מקום אחר. אלו המחפשים הרפתקאות נוהרים לאיסלנד בשנים האחרונות בכל פעם שאחד מהרי הגעש הפעילים שלה מתפרץ. הסיכוי לראות הר געש בפעולה, כולל כל ה"פירוטכניקה" (לבה זורמת, תימרות עשן ועוד) על רקע הנופים הצחיחים בדרך כלל של האי, הוא הזדמנות שקשה לעמוד בפניה. כמה מהסיבות העיקריות האחרות לבקר באיסלנד הן תושביה הידידותיים במיוחד, האוויר במדינה צח ונקי, והשפה האנגלית מדוברת על ידי מרבית האנשים.

הבירה רייקיאוויק

ממש לאחרונה נבחרה רייקיאוויק לעיר השלווה ביותר בעולם במדד הערים השלוות שהשיקה חברת השירותים הפיננסים הבריטית MoneySuperMarket. המדד לוקח בחשבון פרמטרים כמו זיהום אוויר, זיהום רעש, זיהום אור, שטח הפארקים, העומס בכבישים, שמחת החיים ואדיבותם של התושבים, מספר שעות השמש הממוצע בשנה ועוד. למרות הפרמטר האחרון ניצחה הבירה האיסלנדית בתחרות.

אבל ערים, ואפילו יהיו השלוות ביותר בעולם, אינן הסיבה לביקור באי הצפוני. מרבית המטיילים מגיעים לאיסלנד כדי להנות מאתרי הטבע המופלאים שלה. תופעות אסטרונומיות, מפלים, הרי געש ובעלי חיים מיוחדים – כל אלה ועוד מרכיבים את הטיול באיסלנד.

הזוהר הצפוני באיסלנד

מיקומה של איסלנד בפסגת העולם מבטיח שהיא בין המקומות הטובים ביותר לראות את הזוהר הצפוני. פלאים שמימיים מרהיבים אלו נראים בדרך כלל באיסלנד מספטמבר עד אמצע אפריל והם בין הסיבות העיקריות לבקר באיסלנד מחוץ לחודשי הקיץ הבהירים. מדענים אומרים שבשנת 2024 האורות צפויים להיות הבהירים והחזקים ביותר מזה 20 שנה. הפעילות צפויה לעלות בהתמדה עד לסתיו 2024 כאשר האורות יהיו בעוצמתם הבהירה ביותר.

בלילה דומם, סביר שתראו את האורות הירוקים המיסטיים רוקדים בשמים הצלולים מעל רייקיאוויק, אבל הסיכוי שלכם לראות אותם גדל אם תצאו מהעיר, הרחק מתאורת החשמל ומהפרעות של העיר.

שמש חצות באיסלנד

מכיוון שאיסלנד ממוקמת ממש מתחת לחוג הארקטי, מתרחשת בה בקיץ תופעת הטבע הנקראת שמש חצות. לילות הקיץ בה הם בהירים עם אור יום 24 שעות ביממה מאמצע מאי ועד סוף יולי.

היפוך הקיץ מתרחש בין ה-20 ל-22 ביוני, כאשר שמש חצות שוקעת מעט אחרי חצות וזורחת שוב מעט לפני 3 לפנות בוקר.

שום דבר לא משתווה לרגע בודד מול שמש חצות באמצע שום מקום. ניצול הימים האינסופיים לסיור עד מאוחר בלילה מאפשר לראות את הנופים המוזרים של איסלנד מנקודת מבט שאין כמותה.

המרחצאות הגיאותרמיים באיסלנד

אספקת המים העשירה של איסלנד היא ללא ספק משאב הטבע היקר ביותר שלה. איכות מי השתייה יוצאת דופן הודות להרבה פלגי הרים וקרחונים בתוליים. לאיסלנד יש גם היסטוריה ארוכה של שימוש באנרגיה גיאותרמית כמקור כוח.

חלק מהמתנה הייחודית של הנוף הוולקני של איסלנד הם המעיינות החמים הטבעיים המצוינים הנמצאים בכל מקום כמעט. יש להקפיד על כללי היגיינה וחובה מוחלטת להישטף ביסודיות עם סבון לפני שלובשים את בגד הים כדי להיכנס למעיינות החמים ולבריכות.

רוב הבריכות אינן מטופלות בכימיקלים, ולכן ניקיון אישי הוא גורם חשוב. בין אם אתם בלגונה הכחולה המפורסמת או ב-Krossneslaug המרוחקת, כדאי גם לחלוץ את הנעליים ולשים אותן על המתלה המסופק בחדר ההלבשה.

הלווייתנים האיסלנדיים

האוקיינוס ​​סביב איסלנד מספק תנאי חיים אידיאליים ליותר מעשרים מינים של לווייתנים, ובשנים האחרונות, איסלנד הפכה לבירה האירופאית של צפייה בלווייתנים.

בשייט צפייה בלווייתנים מרייקיאוויק, תוכלו להיות בטוחים ב-99% שתראו לווייתני מינק, דולפינים ועוד. בטיול צפייה בלווייתנים מהוסאוויק בצפון איסלנד, סביר להניח שתבחינו בלווייתן הגבן הענק.

מפגש פנים אל פנים עם הלווייתנים האיסלנדיים בסביבתם הטבעית הוא חוויה שאין שנייה לה. סיורים רבים כוללים גם את צוקי חוף הים הסואנים שבהם מקננים הפאפינים, השגרירים המעופפים של איסלנד, בנקיקים סלעיים או מחילות באדמה.

הפארק הלאומי תינגווליר

ממוקם כ-50 ק"מ מרייקיאוויק, הפארק הלאומי Thingvellir בדרום מערב איסלנד הוא יעד חובה בגלל המשמעות ההיסטורית והגיאולוגית שלו. הפרלמנט האיסלנדי, אלת'ינג'י, נוסד בת'ינגווליר בשנת 930 וערך את הישיבות הראשונות שלו ליד ערוץ אלמנג'ה, עמק השבר של הרכס האמצע-אטלנטי.

Thingvellir הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו בגלל אינספור מאפייני הטבע יוצאי הדופן של האזור, כולל Thingvallavatn, האגם הטבעי הגדול ביותר באיסלנד, ובקע סילפרה, בו ניתן לצלול או לשנרקל בין הלוחות הטקטוניים האמריקאי והאירופי.

הקרחונים האיסלנדים

איסלנד ידועה כ"ארץ הקרח והאש" וזכתה לכינוי זה בגלל הקרחונים והרי הגעש הרבים שמסביב לאי. קרחונים מכסים אחד עשר אחוז משטחה של איסלנד. קרחון Vatnajokull, הגדול ביותר, מכסה חלק גדול מהרמה הדרומית והמרכזית.

הקרחונים אחראים ישירות לרבות מהאטרקציות המדהימות ביותר של איסלנד, כמו לגונת הקרחונים Jokulsarlon בדרום מזרח האי. הלגונה מכילה קרחונים ענקיים שהתנתקו מקצה הלשון של קרחון Breidamerkurjokull, ויצרו ארץ אגדות של קרח וחיות בר.

סיורים ללגונת Jokulsarlon הם אחת הפעילויות הפופולריות ביותר באיסלנד במהלך חודשי הקיץ.

הסוס האיסלנדי

החיה הייחודית הנקראת הסוס האיסלנדי מילאה תפקיד חיוני בהתפתחות התרבותית וההיסטורית של האומה. הגזע המיוחד הזה היה האטרקציה התיירותית העיקרית של איסלנד לאורך זמן רב.

המתיישבים הוויקינגים הראשונים באי הביאו איתם את מיטב הסוסים שלהם והתנאים הקשים של האי עיצבו את טבעם לאורך מאות שנים. רק החזקים ביותר שרדו.

הסוס האיסלנדי ידוע באופי העדין אך הנמרץ שלו, בחמש ההליכות ובמיומנות שאין כמותה לחציית שטח קשה במיוחד. לכן, מספר רב של טיולי רכיבה על סוסים לוקחים את המטיילים הרחק לתוך השממה האיסלנדית המחוספסת והבלתי נגישה. אולם ברגע שהם עוזבים את הארץ, אסור לסוסים איסלנדיים לחזור. זאת מכיוון שאיסלנד היא מדינה נקייה לחלוטין ממחלות פרסה ופה, ולכן אינה יכולים להסתכן בייבוא ​​מחדש של סוס לאחר שעזב את אדמת איסלנד.

המפלים האיסלנדים

איסלנד ידועה במפלים עוצרי הנשימה שלה בכל רחבי המדינה. מפלי גולפוס, דטיפוס וסליאלנדפוס הם מהידועים ביותר. עם זאת, אינספור אחרים מחכים להתגלות, כולל מפל Dynjandi המפואר בפיורדים המערביים.

הרי הגעש האיסלנדים

איסלנד קיימת בגלל התפרצויות געשיות, ואינספור מהם עדיין פעילים בכל רחבי האי. בשנים האחרונות מטיילים רבים היו עדים להתפרצות געשית גם בביקור קצר באיסלנד (אבל אי אפשר לחזות את האפשרות הזו בדרך כלל). סיורים רבים להרי געש חוקרים את הכוח הוולקני שעיצב את איסלנד מראשית הזמן.

סיור בהר הגעש Thrihnukagigur למשל, הוא טיול אל לבו הקר של הר געש רדום שבו גוונים לוהטים של אדום מספרים סיפורים איומים על כוח והרס שאין לתאר.

חופי החול השחור באיסלנד

החופים של איסלנד מושכים מבקרים מרחבי העולם כאשר על מה שחסר להם במאפיינים טרופיים, הם משלימים בקיצוניות מוחלטת.

קרוב לוויק, הכפר הדרומי ביותר של איסלנד, שוכן חוף החלוקים השחורים הידוע ריינספיגארה. צוקי הבזלת השחורים שלו, המערות העצומות, תצורות הסלע הענקיות, והרוחות החזקות הופכים את ריינספארה למקום אדיר.

מדהים באותה מידה הוא חוף החול השחור Djupalonssandur בחצי האי Snaefellsnes, שם המבקרים יכולים גם להתפעל משבריה של ספינה תקועה מלפני עשרות שנים.

תופעה פחות מוכרת אך מהממת לא פחות היא "חוף היהלומים" של Breidamerkursandur בדרום מזרח איסלנד. החוף הוא רצועת חול שחור שמקורה ב"יהלומי הקרח". אלו נוצרים כאשר

דרך הנהר הקרחוני Jokulsa a Breidamerkursandi, אינספור קרחונים קטנים נישאים מהלגונה הקרחונית Jokulsarlon הסמוכה אל הים. הגלים מלטשים אותם לפני שהם נשטפים אל החולות השחורים על ידי הגאות. בשעת בין ערביים ושחר, אור השמש הנמוכה מאיר את יהלומי הקרח מזווית אופקית, והופך את החולות השחורים לשדה של יהלומים מבריקים.

אגם מיוואטן בצפון איסלנד

אגם מיוואטן וסביבתו משלבים רבים מהאלמנטים שהופכים את איסלנד ליעד טיול ייחודי.

כמה קילומטרים צפונית לאגם מתנשא הר הגעש קראפלה המספק לאזור מיוואטן הגדול מגוון בלתי ייאמן של מעיינות רחצה טבעיים, צבעים ותצורות סלע כמו דימובורגיר (מבצרים שחורים), מקום של לבה כאוטית, המזכיר את חורבותיה של עיר עתיקה.

מסלולי כביש ברמה עולמית

באיסלנד יש מספר מסלולי טיול מדהימים בין האטרקציות המובילות והנופים הבולטים ביותר במדינה.

אחד מטיולי הכביש הנגישים ביותר הוא מסלול מעגל הזהב המכסה כמה מהאטרקציות האהובות ביותר באיסלנד. העיקריות שבהם הם הפארק הלאומי תינגווליר, מפלי גולפוס והאזור הגיאותרמי גייסיר.

מסלול כביש הטבעת מכסה את כל הכביש הראשי סביב איסלנד. טיול זה כולל את כל האזורים של איסלנד, למעט הפיורדים המערביים וחצי האי סניפלסנס.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא