הבלוג של עולם נסתר זמביה

טיול לזמביה – יעד הספארי המדהים באפריקה שעוד לא גיליתם

מאת: גיל מנדלסון
21 בינואר 2019

ספארי מגוון ומפגש עם בעלי חיים רבים ומעט אנשים, פלאי טבע, כפרים אקזוטיים, ונהרות שלא נגמרים, זמביה מסתמנת כיעד החם הבא באפריקה. כדאי לכם לבקר בה לפני שכולם יגלו אותה!

חובבי טבע והרפתקאות סימנו מזמן את אפריקה כיעד מועדף. הם יצאו לטיול ספארי בסרגנטי, ביקרו בכפרי בושמנים ויצאו לשייט בנהרות המרשימים של היבשת. אבל בשנים האחרונות, עם התרבות התיירים בטנזניה וקניה, יש מטיילים מנוסים שמחפשים דווקא יעדים אקזוטים יותר ומתוירים פחות, שבהם יוכלו ליהנות מחוויית הספארי וחיות הפרא בשקט ובקצב שלהם. במילים אחרות, הם מחפשים את זמביה. זמביה היא אחת מהמדינות המגוונות ביבשת אפריקה עם שמורות טבע מהממות, מפלי ויקטוריה המפורסמים שגובהם פי שניים ממפלי הניאגרה והם אחד משבעת פלאי תבל, נהרות קסומים, כפרים מרתקים והרבה מאוד אתרים פוטוגניים. תוסיפו לכך את העובדה שמדובר באחת מהמדינות הבטוחות באפריקה, המציעה למבקרים בה תשתיות תיירותיות ברמה הגבוהה ביותר שקיימת ושאנגלית היא אחת מהשפות הרשמיות במדינה, כך שאחוז דוברי השפה הוא גבוה במיוחד, וקיבלתם את היעד המושלם לטיול הבא שלכם באפריקה.

זמביה ממוקמת בדרום-מרכז אפריקה, אין לה יציאה לים אבל יש בה נהרות ואגמים לרוב, ושמה ניתן לה על שם נהר הזמבזי המדהים. לפניכם כמה סיבות טובות לכך שזמביה צריכה להיות היעד הבא שלכם:

מפלי ויקטוריה

מפלי ויקטוריה

המפלים נחשבים לאחד משבעת פלאי תבל, הם היו נושאים לשירים ולציטטות וצריך לראות אותם מקרוב כדי להבין את הקסם והעוצמה שלהם. המפלים כפולים בגובהם ממפלי הניאגרה וגם גבוהים יותר ממפלי האיגואסו בדרום אמריקה. מפלי ויקטוריה נמצאים במפגש המדינות זימבבואה וזמביה, אבל זמביה הרבה יותר בטוחה וידידותית למטיילים כך שהיא האפשרות המועדפת בין השתיים. במפלי ויקטוריה אפשר לצאת לטיול רגלי או ברכיבה על אופניים מסביב למפלים. ניתן גם לעוף עם מצנח ממונע (טרקטורון מעופף) או כדור פורח ולראות את המפלים מלמעלה. אם אתם בכושר, צאו לשחייה בבריכה הטבעית שמעל המפלים, מדובר בחוויה בלתי נשכחת!

שמורת נהר הזמבזי התחתון

שמורת נהר הזמבזי התחתון

בזמביה יש מספר שמורות טבע, ולמרות שיש בהן פחות צפיפות של בעלי חיים בהשוואה לסרנגטי שבקניה, מאוד מומלץ לבקר בהן משתי סיבות: עושר בעלי החיים שתפגשו והשקט היחסי של השמורות. בין בעלי החיים הפופולאריים בהם תוכלו לפגוש ברוב שמורות הטבע, כולל בנהר הזמבזי התחתון, נזכיר את ההיפופוטמים, פילים, ג'ירפות, אריות ונמרים. אך החיות הנדירות של זמביה הן שהופכות את המסע אליה למיוחד והן כוללות  את הצ'יטה, הקרנף השחור והקרנף הלבן. כאמור בזמביה ניתן למצוא עשרות בעלי חיים וגם צמחים שלא נמצאים בשום מקום אחר בעולם, כולל מין מסוים של ג'ירפה, מינים מסוימים של אנטילופות (Lechwe), וגם פרפרים נדירים. בעוד שגם בשמורות נוספות באפריקה ניתן לצפות בבעלי חיים בטבע, מה שאנחנו אהבנו בביקורנו הייתה הקרבה הכמעט בלתי נתפסת לבעלי החיים. מראה מוכר באזור נהר הזמבזי הוא קבוצת מטיילים קטנה שיוצאת לשיט בקאנו ובדרך צופה בהיפופוטמים, ושומעת מסביבה את קולות הציפורים והיונקים, ופתאום, האווירה משתנה כאשר פילים מתקרבים לנהר והיושבים בקאנו מבינים שהם נמצאים במרחק מטרים ספורים ממשפחת פילים.

עבור בוגרי הסרנגטי של קניה וטנזניה, לשמורות הטבע של זמביה יש יתרון ברור אחד, הן פחות מתוירות. מי שהיה בסרנגטי בוודאי זוכר שראה שיירות של רכבי 4X4 הנוסעות בעקבות כל אריה או נמר שנקרה בדרכן. בזמביה לא נתקלנו בשיירות. באזורים היותר תיירותיים, בוודאי תיתקלו בקבוצות נוספות של מטיילים או מטיילים עצמאיים, אבל הכל במידה, בלי צפיפות ובלי לעמוד בתור כדי לראות אריה שוכב מתחת לעץ. צפיפות המבקרים הקטנה יחסית בשמורות הטבע של זמביה, מאפשרת מפגשים רבים יותר, עם חיות נדירות יותר, שאינן מפוחדות מעומס האורחים הזרים בשטחן.

שיירת מכוניות בספארי בקניה

שיירת מכוניות בספארי בקניה. בזמביה זה לא קורה

שייט בנהרות

שייט בנהר הזמבזי

פחות מעייף מהליכה, נופים יפים לא פחות מאשר בנסיעה

כאמור, זמביה היא מדינה עם נהרות רבים, כששני המרכזיים מבחינת האיזורים התיירותיים הם נהר הזמבזי ונהר הלואנגווה. ניתן לצאת לשייט באתרים רבים במדינה, ויש מקומות בנהרות שהגדות כל-כך רחוקות האחת מהשנייה, כך שנוצרו איים קטנים ומקסימים שקוטרם בין כמה עשרות לכמה מאות מטרים וגם בהם ניתן לבקר. בזמן השייט תוכלו ליהנות מבעלי החיים הנמצאים במים, ממזג האוויר הטוב ומהשייט עצמו. תוכלו לשוט בעצמכם בסירות קאנו או בראפטינג או להצטרף לספינות תיירותיות להפלגה של כמה שעות או כמה ימים. מה שבא לכם.

ביקור בכפרים ובערים מקומיות

כפי שאמרנו קודם, זמביה היא אחת מהמדינות הבטוחות באפריקה וגם אחת המדינות עם אחוז דוברי האנגלית הגבוה ביבשת. שתי העובדות הללו הופכות את המפגש עם האוכלוסייה המקומית לנעים ונוח. יש מספר כפרים מסורתיים המקבלים מבקרים זרים לביקור, לרוב הביקור אורך בין חצי שעה לכמה שעות, והכסף שהכפר מרוויח נאסף ומוקדש לשיפור התשתיות בכפר. בנוגע לערים, בירת זמביה לוסקה היא העיר הגדולה במדינה, ושם תוכלו למצוא מוזיאונים, גלריות וחנויות. נהנינו בטיול שלנו בלוסקה, אבל אנחנו חייבים להודות שמהכפרים ושמורות הטבע נהנינו הרבה יותר.

נצלו את הקרבה לאזור ובקרו גם באגם מלאווי וברמת זומבה

אם המחשבה על ביקור בזמביה עורר בכם את התאבון לגלות עוד מאפריקה, אנחנו ממליצים על ביקור אצל השכנה ממזרח, מלאווי. אגם מלאווי הוא האתר היפה והתיירותי במדינה. זהו האגם השלישי בגודלו באפריקה והתשיעי בגודלו בעולם, ויש בו יותר מינים של דגים מכל אגם אחר באפריקה. זהו המקום המושלם ליהנות מצלילה וספורט ימי, שחייה וטיולים. קייפ מקליר שעל גדות אגם מלאווי נחשב המקום עם השקיעות היפות במזרח אפריקה, אטרקציה מדהימה לחובבי צילום, או שקיעות.

אגם מלאווי

אגם מלאווי

ואם הגעתם למלאווי, נצלו עוד יום אחד או שניים לרמת זומבה הנמצאת מדרום לאגם מלאווי. הרמה המתנשאת לגובה של 1,800 מטרים, כוללת הרים ועצים, מפלים ואגמים. בין בעלי החיים שנמצאים שם תוכלו למצוא בבונים ופרפרים לרוב, ואם יתמזל מזלכם, תוכלו לראות גם נמר בשטח. אפשר לטייל באזור ברכב או ברגל, וגם טיולי רכיבה על סוסים מאוד מומלצים במקום.

אנחנו מקווים שעזרנו לכם לגלות יעדים חדשים באפריקה. אם אתם חובבי טיולי טבע ועדיין לא ביקרתם בזמביה או מלאווי, תוכלו לעשות זאת כבר באביב או בקיץ הקרובים. העונה המומלצת לביקור ביעדים אלה היא בין מאי לספטמבר / תחילת אוקטובר. אז קדימה, תתחילו לתכנן כבר עכשיו.

חברת עולם נסתר מציעה טיולים פרטיים או קבוצתיים לאפריקה, כולל לזמביה ומלאווי.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא