הבלוג של עולם נסתר אקוודור וגלפגוס

כל מה שכדאי לדעת לפני טיול לגלפגוס

מאת: מערכת עולם נסתר
14 באפריל 2024

איי גלפגוס מוגדרים על ידי חוק מיוחד התומך בשימור ובשמירה על סביבתם הייחודית. מועצת הממשל של גלפגוס אחראית על הניהול הכולל של הארכיפלג, ופועלת להבטיח איזון בין האזורים המאוכלסים לאזורים המוגנים. מסיבה זו, טיול לגלפגוס אל האיים ומחוצה להם מצריך ניהול קפדני.

בחירת זמן בשנה לבקר

גלפגוס הוא מקום נהדר לבקר בו בכל עונה של השנה. בגלל מיקומם של האיים על קו המשווה, טמפרטורות האוויר והמים נשארות יציבות יחסית לאורך כל השנה. בעונות השיא (אמצע יוני עד תחילת ספטמבר, ואמצע דצמבר עד אמצע ינואר), חשוב במיוחד לעשות את סידורי הנסיעה זמן רב מראש.

מדצמבר עד מאי, טמפרטורת המים (ממוצע 25°C) וטמפרטורת האוויר (22-30°C) חמימות מעט יותר והים נוטה להיות רגוע יותר. גשמים שכיחים לפרק זמן קצר בכל יום, אך שאר היום נוטה להיות שטוף שמש וכתוצאה מכך הלחות גבוהה. זהו זמן הפריחה והצמחייה באיים צבעונית יותר. זהו גם זמן טוב לצפות בציפורים מזדווגות או בצבי ים מקננים בחופים.

מיוני עד נובמבר, זרם הומבולדט מביא מים קרים יותר(22°C)  וטמפרטורות יבשות קרירות יותר (19-26°C) . הזרם גם מביא איתו מים עשירים בחומרים מזינים שמושכים דגים וציפורי ים: אלבטרוסים ופינגווינים שקל יותר לפגוש. זוהי עונת ההזדווגות של ציצים כחולי רגל. בתקופה זו של השנה עננים ממלאים את השמים וגשם ערפילי בשם Garua נפוץ. הרוחות נוטות להיות חזקות יותר והים מעט סוער יותר. החיים הימיים השופעים הופכים חודשים אלו לתקופה המועדפת בשנה על צוללנים מנוסים.

לפני ההגעה לגלפגוס

רוב המבקרים טסים לגלפגוס מאקוודור היבשתית. טיסות יוצאות מדי יום מהערים העיקריות של המדינה, גואיאקיל או קיטו (טיסה ישירה או דרך גואיאקיל). תושבי חוץ אינם יכולים לקנות כרטיס בכיוון אחד לגלפגוס.

בגלפגוס ישנם שני שדות תעופה עיקריים, אחד באי בלטרה והשני בסן קריסטובל. בשדה התעופה באקוודור היבשתית לפני ביצוע הצ'ק-אין, התיקים שלכם ייבדקו על ידי צוות ההסגר של סוכנות הביו-אבטחה של גלפגוס ותשלמו עבור כרטיס תייר (חובה בסך 20 דולר). עם ההגעה לגלפגוס, תצטרכו לשלם דמי כניסה במזומן לפארק הלאומי גלפגוס (כרגע 100$ למבוגרים שאינם אקוודוריים ו-50$ לילדים). חזרה ליעד בינלאומי מגלפגוס מצריכה בדרך כלל שהות לילה בקיטו או בגואיאקיל.

הפלגות מול בתי מלון וטיולי יום

אפשר לבקר בגלפגוס בשייט על סיפון אונייה מיוחדת, בהפלגה הנמשכת בין 4 ימים/3 לילות ל-12 ימים/11 לילות. בסירות יש מקום ל-12 עד 110 והן ברמות שונות. מסלולי שייט מנצלים את שעות הלילה לשוט מרחקים ארוכים בין האיים כדי להגיע לאתר הבא רעננים עם בוקר.

אפשרות נוספת היא להישאר על החוף במלון באחד מהאיים המאוכלסים יותר (סנטה קרוז, סן קריסטובל או איזבלה) ולצאת לטיולי יום לאיים לא מיושבים סמוכים. המבקרים שטים בסירות מהירות או בתחבורה ציבורית בין איים מיושבים, מבקרים אתרים מקומיים ונהנים מפעילויות ליד העיירות. טיולי יום מאורגנים לרוב מסן קריסטובל ומסנטה קרוז, אך גם מהאיים הפחות מאוכלסים, פלוריאנה ואיזבלה, שבהם הלינה מוגבלת יותר. אמנם אפשרות זו יכולה להיות חסכונית יותר ומספקת פרספקטיבה מעניינת למטיילים, אך מגוון האיים ומגוון חיות הבר שניתן לבקר בהם מוגבל יותר.

אתרים ומדריכים

תשעים וחמישה אחוז משטחה של גלפגוס מוגדר כמוגן על ידי מנהלת הפארק הלאומי גלפגוס (GNPD), ותיירים מורשים לבקר בהם רק עם מדריכי טבע מוסמכים. ה-GNPD מתאם ביקורים קבוצתיים ב-60+ אתרים אלה ועוקב בקפידה אחר התנאים האקולוגיים. האתרים נבדלים בנוף, בצמחייה ובחיות הבר הספציפיות שלהם. עם זאת, מינים רבים, כגון אריות ים, איגואנות ימיות, לטאות לבה, ומגוון ציפורי חוף כגון אנפות, ציפורי אנרניה, חרמשונים ועוד, נראים לרוב ברוב המיקומים.

בכל אתר מבקרים יש שביל מסומן, שרובם באורך של פחות מקילומטר – ולרוב עובר על לבה גסה או סלעים לא אחידים. בחלק מהאתרים יש "נחיתות רטובות" (מבקרים יורדים לחוף מרפסודות או סירה) ובאחרים יש "נחיתות יבשות" (נוסעים צועדים ישירות אל היבשה).

מהם האיים הטובים ביותר לביקור

127 איים מרכיבים את הארכיפלג, אך רק בכ-20 איים מבקרים תיירים בתדירות גבוהה, ורק בארבעה יש אוכלוסיות גדולות. האי איזבלה הוא הגדול שבהם, אך למרות גודלו, יש בו פחות אנשים מאשר בסנטה קרוז, שהוא האי המאוכלס ביותר עם כ-12,000 תושבים.

איים אחרים מושכים תיירים בגלל אטרקציות שונות, למשל האי ברטולומה, הידוע בתצורות הסלע הוולקני שלו כמו Pinnacle Rock, והאי אספניולה, בו תמצאו את אתרי הקינון של האלבטרוס הגלי בפונטה סוארז. אם אתם מתעניינים בהיסטוריה של הגילוי האנושי, האי פלוריאנה היה הראשון שאנשים ביקרו בו. כאן תוכלו לשמוע את סיפוריהם של הימאים הרבים לכאן וללמוד על מערכת הדואר המרתקת שהקימו באמצעות שימוש בחבית עץ פשוטה. צפרים אוהבים במיוחד את האי ג'נובסה, שבו נצפות לעתים קרובות ציפורי פריגטות וציצים אדומי רגל. עבור פינגווינים של גלפגוס וקורמורנים חסרי מעוף, האי פרננדינה הדליל בצמחייה הוא מקום פופולרי נוסף.

מלבד התבוננות בחיות המופלאות מעל ומתחת למים, ניתן לשלב הרבה נופים מדהימים אחרים בטיול. ברחבי האיים תוכלו ליהנות מהחולות הלבנים של חופים כמו מפרץ טורטוגה ופוארטו וילאמיל, או לצאת למסלול ההרפתקני לטיול רגלי אל ראש הר הגעש סיירה נגרה, הר געש פעיל שהתפרץ לאחרונה בשנת 2018, ומספק מופע מסנוור עבור השטים. אפשר לבקר בתחנת המחקר של צ'ארלס דרווין בפוארטו איורה, אשר שימשה כבסיס מדעי מאז 1964. המבקרים יכולים לגשת לאולם התצוגה, לגנים ולספרייה הציבורית.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא