הבלוג של עולם נסתר פינלנד

כל מה שרציתם לדעת על הזוהר הצפוני

מאת: מערכת עולם נסתר
9 בינואר 2024

הזוהר הצפוני (אורורה בוראליס) הם גלי אור מרקדים ויפים שכבשו את לב האדם במשך אלפי שנים. השנה האחרונה התגלתה כשנה פעילה עבור הזוהר הצפוני, שכן ניתן היה לראות את הקרניים דרומה יותר מהרגיל. מדענים אומרים שזו רק תחילתו של שיא שיגיע ב-18 החודשים הקרובים, בהם האורות צפויים להיות הבהירים והחזקים ביותר מזה 20 שנה. הפעילות צפויה לעלות בהתמדה עד לסתיו 2024 כאשר האורות יהיו בעוצמתם הבהירה ביותר. את האורות הצפוניים ניתן לראות במסגרת טיולים לפינלנד, נורבגיה וגם טיולים לאנטארקטיקה.

מדוע השנה הזוהר הצפוני צפוי להיות דומיננטי במיוחד

הזוהר הצפוני תלוי בפעילות השמש, העוקבת אחרי מחזור של 11 שנים. באמצע מחזור זה, לשמש יש תקופה של פעילות אינטנסיבית המכונה מקסימום שמש. קודמת לה ולאחריה תקופה של פחות פעילות בתחילת המחזור ובסוף, הנקראת מינימום שמש. אנחנו מתקרבים השנה למקסימום השמש. חלקיקים נמרצים מהשמש נחבטים באטמוספירה העליונה של כדור הארץ במהירויות של עד 72 מיליון קמ"ש, אבל השדה המגנטי של כוכב הלכת שלנו מגן מההסתערות. כאשר השדה המגנטי של כדור הארץ מפנה את החלקיקים לכיוון הקטבים (יש גם אורות דרומיים) התהליך הדרמטי הופך לתופעה אטמוספרית קולנועית שמסנוורת ומרתקת מדענים וצופים בשמיים גם יחד.

היכן ומתי יש סיכוי גבוה במיוחד לראות את הזוהר הצפוני

לראות את הזוהר הצפוני במו עיניכם הוא פריט חובה ברשימות "הכרחי לעשות ולראות" עבור חובבי אסטרונומיה, צלמים ומטיילים כאחד. המקום הטוב ביותר לראות את הזוהר הצפוני הוא כל יעד ב"אזור האוראורלי", האזור ברדיוס של כ-2,500 קילומטרים מהקוטב הצפוני. זה המקום שבו מתרחש הזוהר השכיח ביותר, אם כי התופעה יכולה "לזחול" דרומה יותר במהלך סופות שמש חזקות במיוחד. התקופה הטובה ביותר בשנה לראות את הזוהר הצפוני היא בין ספטמבר לאפריל, כאשר השמיים מחשיכים מספיק כדי לראות את הזוהר. הפעולה הגדולה ביותר מתרחשת בדרך כלל בין 9 בערב ו-3 לפנות בוקר.

המדינות בהן קיימת תופעת הזוהר הצפוני

פינלנד – לפלנד

לפלנד הנמצאת בחלק הצפוני ביותר של שבדיה ופינלנד, היא יעד מרתק לכל הגילאים. בשל מיקומו מעל המעגל הארקטי, אזור זה ידוע בעיקר בזכות נופי החורף הקסומים והאורות הצפוניים.

יש לצאת מהעיר כדי לראות את הזוהר הצפוני הקסום המרקד. בסיור תלמדו עוד על התופעה הנדירה הזו ותצלמו כמה תמונות מדהימות! התקופה הטובה ביותר בשנה לראות את הזוהר הצפוני בפינלנד היא בין ספטמבר לאפריל. בלפלנד אפשר לראות את האורות במשך 200 לילות בשנה. בניגוד לאמונה הרווחת האורות מופיעים בסתיו ובאביב, אפילו בקיץ, אבל אי אפשר לראות אותם אלא אם כן השמיים שחורים. זו הסיבה לנסיעה הרחק מאורות העיר, כדי לראות את מופע האורות המפואר של אורורה.

המיתוס הפופולרי ביותר בפינלנד בנוגע לאורות כולל סיפור על שועל מהיר שרץ כל כך מהר שזנבו שלח ניצוצות לשמים ויצר את הזוהר הצפוני. אחרים אומרים שהאורות מופיעים בשמים בכל פעם שהלווייתנים מתיזים מים.

השנה אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו לטיול מאורגן בלפלנד, בתקופה בה קיים הסיכוי הגבוה ביותר לראות את הזוהר הצפוני – בין ספטמבר לאפריל. במהלך הטיול נסע למיקום כפרי מבודד שם, ליד אש פתוחה, תמתינו לאורות עם חטיפים ומשקאות באווירה נעימה ליד אש פתוחה, תלמדו עוד על הזוהר הצפוני, מדוע הוא מופיע ותשמעו על אגדות אורורה עתיקות.

*אנא שימו לב כי מראות האורורה אינם מובטחים. גם כשהפעילות הסולארית נכונה והתזמון מושלם, אנחנו עדיין צריכים להיות ברי מזל כדי לראות את האורות.

נורבגיה – בעיקר בטיול הכולל את העיר טרומסו או אלטה

בטיול לאזורים הללו תוכלו לצאת בערב לשייט הכולל ארוחת ערב באור הצפוני בפיורדים שמעבר לטרומסו. בשעה 18:45 נפתחות הדלתות למסעדה הצפה היוצאת מטרומסו בחיפוש אחר הזוהר הצפוני. בספינה עם מנוע חשמלי תשייטו בשקט אל האפלה של הפיורדים של טרומסו (משך הסיור 3 שעות).

קנדה צ'רצ'יל

אם השמיים בהירים, טיול טונדרה לילי עשוי לחשוף את אחת החוויות המרגשות ביותר של הטבע – הזדמנות לראות את הזוהר הצפוני הרחק מהעיר. אף על פי שתמיד היא אינה צפויה, תצוגת הזוהר מתחילה בדרך כלל כזוהר חיוור בשמי הצפון. האורות מתחילים לעתים קרובות להתגלגל בווילונות צבעוניים מנצנצים, לרוב ירוקים אך מדי פעם אדומים או סגולים.

איסלנד – כמעט בכל מקום

בחודשים ספטמבר-מרץ אפשר לצאת אל טיול עצמאי באיסלנד ולראות את אורות הצפון בכל מקום. אבל טיול חורפי יעצים את הסיכוי לראות את האורות.

אלסקה – בטיולים הכוללים את פארק דנאלי או פיירבנקס

פארק דנאלי מככב בכל טיול לאלסקה. שמורה זו מהווה את אחת האטרקציות הפופולריות באלסקה, והיא נקראת על שמו של ההר הגבוה ביותר בצפון אמריקה 6,195 מ’, אשר נמצא בתחומה. בחלק מהטיולים מבקרים גם בפיירבנקס, Fairbanks העיר השנייה בגודלה באלסקה. פירוש השם גדות “נאות” או “נוחות” והשם מעיד על שורשי העיר מימי “הבהלה לזהב” בתחילת המאה העשרים.

גרינלנד

בגרינלנד, האי הגדול ביותר בעולם, שכמעט אינו מיושב ויש בו רק מעט מאוד זיהום אורי, הסיכוי גדול לראות את הזוהר התפוני באחד מ-300 הלילות בו הוא מתרחש. העונה הזוהרת היא בין ספטמבר לסוף מרץ. מהערים סיסימיוט (Sisimiut) ואילוליסאט (Ilulissat), הנכללות במסלולי הטיולים, אפשר לצאת לסיורי אורות צפוניים.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא