הבלוג של עולם נסתר קירגיזסטן

כל מה שרצית לדעת על אגם סון קול בקירגיזסטן

מאת: דפנה אשכול
14 בדצמבר 2023

אגם סון קול – קירגיסטן

אגם סון קול הוא אגם הררי במרכז הרי טיאן שאן שבקירגיזסטן. פרוש השם בקירגיזית הוא "האגם האחרון".

האגם נמצא בגובה של 3016 מ' מעל פני הים, אורכו 29 ק"מ ורוחבו 18 ק"מ. עומקו המקסימלי הוא 13.2 מטר והוא האגם השני בגודלו בקירגיזסטן. הטמפרטורה הממוצעת של מי האגם היא רק מינוס 3.5 מעלות צלזיוס, אם כי בקיץ הטמפרטורה הממוצעת היא 11 מעלות צלזיוס…לא משהו שאנחנו הישראלים רגילים אליו. בחורף, הטמפרטורות צונחות עד מינוס 20 מעלות צלזיוס. באזור האגם יש כ- 200 ימי שלג בשנה, ומשמעות הדבר היא כי בחורף, לעתים קרובות בלתי אפשרי להגיע לאגם.

אגם סון קול מוקף הרים גבוהה ואין סביבו עצים. כרי הדשא העשירים משמשים רועים מקוצ'ור, נרין ובאשי כמרעה קיץ לעדריהם. במהלך הקיץ, המבקרים באגם יכולים לפגוש שפע של אנשים ובעלי חיים, וכן כמה מחנות יורט בהם חיים הרועים. למעשה, יש ראיות כי רועים הגיעו לכאן מאז ימי קדם. באזור נמצאו סידורי אבנים עומדות ומעגלי אבן – דוגמת אלו שבסטונהנג', אנגליה – אך לא באותו הגודל.

רועים רבים ישמחו לקבל תיירים ולהגיש להם כוס של קומיס (חלב סוסות), ואפילו לאפשר למבקרים לבלות את הלילה על מחצלות על הרצפה, אבל עדיין עדיף לעשות סידורים מראש. ישנם כמה מחנות יורט שהוקמו בקיץ כדי לשכן תיירים, ובהם מטבחים, שירותים ושירותי כביסה (אם כי הם בהחלט לא ברמת מותרות). ניתן גם לארגן רכיבה על סוסים וטיולי טרקים מסון קול, הנמשכים בין שעה ליום.

מבקרים מגיעים אל סון קול כדי לחוות את הטבע הטהור של קירגיזסטן. למרות שאין עצים על המישורים הגבוהים, יש שפע של עשבי תיבול, כולל קמומיל, חזזית, כובע הנזיר ועוד, רבים מהם ידועים בשל התכונות הרפואיות שלהם. סביב האגם פורחים שפע של פרחים, במיוחד אחרי שהשלג נמס בסוף האביב. יש כ -66 מינים של עופות מים "המתגוררים" סביב האגם עצמו או באזור שמסביב, מה שהופך את האזור למגוון אקולוגי, ועליהם נמנים כמה מינים של שחפים וברווזים, עגורים, חסידות, בזים, נשרים ועוד. מבקרים ברי מזל יכולים לראות צבאים, שועלים, כבשים, שונרים, נמרים וזאבים על המישורים. עד שנת 1959 לא היו דגים באגם, אולם הם הובאו לשם במיוחד. ועכשיו ניתן למצוא דגים מן האגם בשווקים של נרין וקוצ'ור.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא