הבלוג של עולם נסתר פורטוגל

מסורת ופסטיבלים בטיול לאיים האזוריים

מאת: דפנה אשכול
21 בנובמבר 2023

האיים האזוריים מתהדרים בתרבות תוססת, בהיסטוריה עשירה ומורכבת ובמסורות אינספור.

מצויים פה אפילו אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו, בפיקו ובאנגרה דו הרואיסמו, שמייחדים את האיים האזוריים אפילו יותר. יש כאן הכל, החל מהחופים המדהימים וסיפורי עבר על מלחים ועד לארכיטקטורה המדהימה הכוללת קפלות קטנות המוקדשות לרוח הקודש.

במהלך השנים, התרבות בארכיפלג הוולקני הזה נוצרה ממסורות פורטוגזיות ושילוב הזהות האזורית הגאה. הדת נותרה בלב תרבות האיים האזוריים, עם פסטיבלים וחגיגות דתיים השולטים בלוח השנה, זאת בנוסף לשמירה על טכניקות בישול מסורתיות וחגיגות של צייד לווייתנים והעבר החקלאי. תושבי האיים חוגגים בגאווה את הסגנון של המטבח, המוזיקה והפוליטיקה המקומיים עד היום.

תוכלו לתכנן טיול לאיים האזורים בהתאם לפסטיבלים השונים המתקיימים באיים.

פסטיבלים וחגיגות באיים האזורים

התושבים באיים הם דתיים מאוד, ואמונתם באה לידי ביטוי בחגיגות שהם מארגנים לאורך כל השנה כדי לתת כבוד לאלוהות. באירועים דתיים חגיגיים אלה, מקומיים ותיירים רבים נוהרים לאיים כדי להשתתף בחגיגות.

חג סנטו כריסטו

אחת החגיגות הגדולות מסוג זה היא חג סנטו כריסטו באי סאו מיגל, המתקיים בפונטה דלגדה מדי שנה ביום ראשון החמישי לאחר חג הפסחא. האירוע המרכזי כולל תהלוכה ברחובות העיר, בה עוקבים המאמינים אחר פסלו של ישוע ומבטיחים הבטחות לאדון לשנה הבאה. פולחן המשיח נחגג במסירות שווה גם באי גרסיוסה במהלך חודש אוגוסט, כמו גם בכמה ערים וכפרים אחרים של סאו מיגל, אם כי בהקפים קטנים יותר אך חשובים לא פחות.

חגיגות Divino Espírito Santo

חגיגה דתית נוספת הנערכת באיים האזוריים היא חגיגות Divino Espírito Santo.

היא כוללת תהלוכה של משתתפים לבושים בגדים מסורתיים שכמה מהם נושאים סלי לחם על הראש, הכתרת מלכת החג וארוחה קהילתית בכל קהילה. במהלך כל פסטיבל מוצג כתר ובראשו תמונה של יונה. פסטיבל זה מתקיים בדרך כלל ביום ראשון של חג השבועות, אך ניתן לקיים אותו בכל יום ראשון בין חג הפסחא ליום ראשון של חג השבועות.

פסטיבל Sanjoaninas

פסטיבל Sanjoaninas, לכבוד ג'ון הקדוש, מתקיים באנגרה דו הרואיסמו, טרסיירה, בין ה-21 ל-29 ביוני, ומושך אלפי מבקרים לאי. החגיגה נקראת על שם סאו ז'ואאו (סנט ג'ון) הקדוש הפטרון של טרסיירה. האירוע, החגיגות הפופולריות הגדולות ביותר באיים האזוריים, מתוארך למאה ה-16 ומציג את המורשת, התרבות ואורח החיים של טרסיירה, בהשתתפות כמעט כל אוכלוסיית האי.

הטקס התפתח עם השנים והפך לשילוב של חגיגות, הנמשכות מספר ימים של פעילות דתית, תרבותית, פנאי, אתנוגרפית וספורטיבית, המושכות אלפים רבים.

חגיגות לא דתיות

ישנם גם אירועים לא דתיים המתקיימים באיים ומשקפים את העושר התרבותי של האיים האזוריים, כמו פסטיבל המוזיקה Maré de Agosto בסנטה מריה ו-Festas da Praia בטרסיירה. אירוע ידוע נוסף הוא "Touradas à corda", במהלכו משוחררים שוורים לרחובות ומודרכים בחבלים ברחבי העיר. מסורת נוספת של האיים האזוריים היא חגיגת הקרנבל המפורסמת, במקביל למקומות נוספים בעולם.

שבוע הים

במהלך שבוע אחד באוגוסט, הים הוא בסיס האירוע החשוב ביותר של השנה באי פאיאל. הפסטיבל הימי הוא האירוע המרכזי בשבוע הים וכולל תחרויות ספורט שונות כמו שחייה, צלילה, כדור מים, ריגטות מפרש, חתירה, שייט בקאנו, סקי אופנועים ודייג.

ביבשה משלימים את החגיגות מופעי מוזיקה ופולקלור, תערוכות, ירידי מלאכת יד וגסטרונומיה. השבוע מסתיים במופע זיקוקים גרנדיוזי מעל מפרץ הורטה.

מוזיקה

שירי עם וריקודים חשובים מאוד ברוב התרבויות. באיים האזוריים הם היו, ועודם, חלק חשוב מחיי היומיום של האנשים. מוזיקה, על צורותיה השונות, משמשת להבעת שמחה, אהבה, צער, תודה והלל. אחד מריקודי העם הידועים באיים הוא הצ'מריטה. הפופולרי בכל האיים האזוריים, אבל במיוחד בפייאל ופיקו. הריקוד הוא ריקוד תוסס שנעשה במעגל. יש מתקשר והוא ישיר הנחיות לכל הרקדנים.

הריקוד הוא מסורת בת מאות שנים שחודשה, שואבת מהמורשת הגדולה ומשמשת גם היום לאיחוד קהילות תוך להט העבר שנותר ללא פגע.

ריקוד זה נחגג גם בחגיגות המרכזיות של האי. במהלך ה-Festas da Madalena, אחד מאירועי התרבות הגדולים באיים האזוריים, יש עשרות קבוצות צ'מאריטה המחיות את הלילות, ומושכות מאות חובבים לריקוד הייחודי והבלתי ניתן לטעות הזה.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא