הבלוג של עולם נסתר קנדה

צ'רצ'יל מניטובה קנדה – דובי קוטב, ליווייתנים והזוהר הצפוני

מאת: גיל מנדלסון
20 בנובמבר 2023

מעטים המקומות בעולם בהם ניתן לראות ממש מקרוב דובי קוטב לבנים, לווייתני בלוגה, אלפי בעלי כנף מיוחדים, אורות הצפון וטבע פראי וכל זאת בתוך עיר מיושבת. לצ'רצ'יל שבמדינת מניטובה בקנדה מגיעים טיילים שמתרגשים מטבע פראי, מבעלי חיים ייחודיים ומאווירה של חור נידח, אבל כזה שהוא ממש שווה את המאמץ. אלו שרוצים לגלות עולם נסתר ולצבור חוויות שיצרבו להם בזיכרון לנצח. למרבה השמחה לצ'רצ'יל יש עוד הרבה מה להציע מלבד טבע פראי ועל כך תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

דובי קוטב

PolarBear_021

העיר צ'רצ'יל היא אחת מקומץ מקומות מיושבים ע"י בני אדם, בהם ניתן לצפות בדובי קוטב בטבע. אלפי מבקרים מרחבי העולם מגיעים לבקר מדי סתיו על מנת לחזות בבעל החיים הנפלא הזה ולהתרגש. 

החודשים הטובים ביותר לצפייה בדב הקוטב הם אוקטובר ונובמבר, כאשר הדובים מתחילים לנדוד מבית גידול הקיץ שלהם על הטונדרה חזרה לטריטוריית הציד שלהם – משטח הקרח המתהווה מדי חורף על מפרץ הדסון. בנוסף, ניתן לראות דובי קוטב גם במהלך הקיץ והחורף. 

ישנן דרכים רבות ושונות כדי לראות את דובי הקוטב בצ'רצ'יל – ברכבי טונדרה מקומיים ייחודיים, המיועדים לנוע באופן חלק על שלג וקרח ולהגן על נוסעים מפני דובים סקרנים או רעבים, להישאר בלודג' (הבנוי עם גדר הגנה מפני דובים), הבנוי על מסלול הנדידה של הדובים, לשוט בקאנו על נהר סיל או לקחת סיורים מודרכים לאזורי הדובים.

PolarBear_03 PolarBear_04 PolarBear_06 PolarBear_07 PolarBear_08

ליווייתני בלוגה

Beluga_07

ליווייתני בלוגה הם יצורים חברותיים מלכותיים, המסיירים במים התת ארקטיים והארקטיים. קו החוף של מפרץ הדסון בצרציל שצפון מניטובה הוא בית לאוכלוסייה הגדולה בעולם של לווייתני בלוגה. יותר מ- 57,000 לווייתני בלוגה מתאספים באזור בין אמצע יוני עד אמצע ספטמבר.
ליווייתני בלוגה, בעלי הכינוי "כנריות ים", על שם השריקות המשונות בעלות צליל הגבוה שלהם, מאכלסים את המים החמים של נהר צ'רצ'יל לאחר שהקרח נמס.
על מנת לצפות ביצורים האינטיליגנטים והסקרנים הללו, אפשר לעלות על סירת נוסעים או על זודיאק (סירת גומי) גדולה. להקשיב ל'שיחות' שלהם באמצעות מיקרופוני מים ולנסות להבין מה הם אומרים. אם אתם יותר הרפתקנים, צאו החוצה למים עם קיאקים או עשו שנורקלינג עם היונקים הימיים הידידותיים האלה. זו תהיה חוויה בלתי נשכחת.

Beluga_06 Beluga_01 Beluga_051 Beluga_Kayak021

מזחלות כלבים

ההתרגשות של "טיסה" במזחלת כלבים על גבי הטונדרה היא הרפתקה שלא במהרה תישכח. לא משנה אם יושבים ליד ה'נהג' או תופסים את המושכות – בכל מקרה האנרגיה של הכלבים הידידותיים לגמרי מדבקת.

נשמו את האוויר הצלול, התענגו על הרעננות של השלג הצחור, הכירו את הכלבים, שלכל אחד מהם יש אישיות משלו, אבל כולם חולקים דבר אחד במשותף – אהבה לריצה על פני מרחבי השלג הפתוחים.

היום, ישנן דרכים טובות יותר להגיע ממקום למקום, אולם מזחלות הכלבים מציעות חוויה אותנטית, המשקפת את התרבות וההיסטוריה של צפון מניטובה. מזחלת השלג היתה בעבר הדרך הנוחה ביותר להתנייד על פני השלג, בין אם מדובר בסוחרי פרווה או דוורים ועד למקומיים, שעד היום משתמשים בכלי תחבורה זה.
גם אם תבקרו בצ'רצ'יל במהלך החודשים החמים, עדיין תוכלו לחוות את הריגוש של נסיעה במזחלות כלבים – רק שמזג אויר חם יותר ועגלה עם גלגלים מחליפה את המזחלת. גם אז תוכלו ליהנות מנוף יפיפה ומהצבע של פריחת אלפי פרחי בר.

dogSled_02 dogSled_04 dogSled_05 dogSled_07 dogSled_012 dogSled_031

אורות הצפון

northernLights_011

הזוהר הצפוני (או אורות הצפון) הוא תופעה טבעית הנגרמת על ידי אינטראקציה של חלקיקים טעונים מהשמש עם אטומים באטמוספירה העליונה. וילונות האור מעולם אחר המרקדים הללו זוהרים בכל צבעי קשת כששיא הזוהר מתרחש בחודשים ינואר עד מרץ.
מדענים מכל רחבי העולם הגיעו לצ'רצ'יל על מנת ללמוד את אורות הצפון בשמי הלילה הפעילים, מאחר וזהו אחד משלושת המקומות הראשונים על פני כדור הארץ בהם ניתן לראות אותם.

תחת שמי חורף בהירים, אפשר לראות את הצבעוניות של הזוהר הצפוני המאירה את הלילות החשוכים משחור. רצוי לתפוס מושב בשורה הראשונה בכיפות אורורה מכוסי הפרספקס על מנת לצפות במופע הטבעי המרהיב של אורות הצפון.

northernLights06 northernLights05 northernLights04 northernLights03 northernLights02

העיר צ'רצ'יל

העיר צ'רצ'יל הממוקמת בקצה הקוטב הצפוני, מציעה תחושה של עיירת ספר, עם הנוחות של יעד תיירות בינלאומי. בעיר קהילה ארקטית ייחודית ונגישה והיא מתעוררת לחיים בכל פעם שרכבת או מטוס מגיעים.
דובי הקוטב נמצאים בכל מקום בעיר – בציורי קיר, על גבי שלטים, מזכרות ופסלים – וגם הגרסה החיה משוטטת בעיר מדי פעם! אופנועי שלג שועטים בתוך העיר בחורף וטרקטורונים חולפים ביעף בקיץ.
עם ההקמה של קו הרכבת 'מפרץ הדסון' ונמל הדסון בסוף 1920, גדלה העיירה צ'רצ'יל ממאחז נידח לנמל סואן. בין 1950 ל -1960, חיה בעיר קהילה צבאית משגשגת.
בצ'רצ'יל חיים כיום 1,000 תושבים (ואלפי מבקרים) השוכנים בשממה מחוספסת ומסתמכים על טכנולוגיה עדכנית ביותר, כמו גם כישורי חיים מסורתיים. הקהילה משלבת במובנים רבים מסורת וחדשנות, כמו למשל הקומפלקס במרכז העיר שהקמתו עלתה מליונים רבים והמעברים בו מעוצבים עם עבודות יד צבעוניות והדפסים של האינואיט התלויות על קירותיהם. הקהילה הצפונית המרוחקת מהציוויליזציה נשארת נגישה ומחוברת לעולם על ידי טלפונים ניידים חכמים וחיבור אלחוטי מהיר לאינטרנט.

פארקים ואתרים הסטוריים בצ'רצ'יל

  • פארק לאומי וופוסק Wapusk National Park
  • מבצר הנסיך מוויילס Prince of Wales Fort – National Historic Site of Canada
  • קייפ מרי Cape Merry – National Historic Site of Canada
  • מפרץ סלופ Sloop Cove – National Historic Site of Canada
  • תעשיות יורק York Factory – National Historic Site of Canada
  • ספינת איתקה MV Ithaca
  • Churchill Rocket Research Range
  • מיס פיגי Miss Piggy שרידי מטוס שהתרסק
  • Parks Canada Visitor Reception Centre
  • Wildlife management areas
  • גני בוריל Boreal Gardens
  • הכנסיה האנגליקנית סנט פול St. Paul’s Anglican Church

מתי לבקר בצ'רצ'יל

כמו בכל מקום אחר, גם בצ'רצ'יל עונות שונות. הדבר הראשון שיש לעשות כשמתכננים טיול לצ'רצ'יל במסגרת טיולי בוטיק לגיל השלישי, בטיול עצמאי, או במסגרת טיולי תמריץ הוא להבין מה אתם רוצים לראות או לעשות. תלוי אם אתם לצפות בציפורים, לפגוש באופן אישי דובי קוטב או לשחות עם ליווייתנים. למידע נוסף על מועדי הביקור המתאימים לחצו כאן

למידע נוסף על צרציל, מניטובה קנדה לחצו כאן




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא