הבלוג של עולם נסתר אסיה

הרכבת הטרנס סיבירית – חמש העצירות שאסור לפספס

מאת: גיל מנדלסון
14 בדצמבר 2023

הרכבת הטרנס-סיבירית מחברת בין מוסקבה לבייג'ינג וחוצה את יבשת אסיה. במשך מעל למאה שנים היא הייתה מסילת הרכבת הארוכה בעולם, ולדעתנו היא עדיין מציעה את הנופים היפים והייחודיים בעולם שכוללים ערבות מושלגות, מדבר, הרים, יערות, אגמים ואת ימת באיקל הבלתי נשכחת.

רקע היסטורי

מסילת הרכבת הטרנס-סיבירית החלה להיסלל בשנת 1891 ומטרתה הייתה לחבר בין סנט פטרסבורג שנמצאת בצד האירופאי של רוסיה לבין ולדיווסטוק, העיר ששוכנת במזרח סיביר לחופי הים היפני, משם יש גישה ישירה לאוקיאנוס השקט. עם תחילת סלילתה הצוותים עבדו בו זמנית, צוות אחד חיבר את מוסקבה עם ימת (אגם) באיקל והצוות השני חיבר את ולידווסטוק עם ימת באיקל מעברה השני. בתחילת הפעלת הרכבת, היו תחנות משני עברי ימת באיקל, כשחציית הנוסעים וסחורות נעשתה דרך מעבורת בקיץ ובעזרת מזחלות בחורף. בשלב מאוחר יותר ב- 1916, נסללה מסילה שהקיפה את ימת באיקל מדרום, ובכך הושלם קו הרכבת הרצוף הארוך ביותר בהיסטוריה, למעלה מ-9,000 ק"מ (שיא שנשמר עד לשנת 2017, עת הוקמה מסילה רצופה מסין ועד לספרד). לקו זה נודעה חשיבות רבה לכלכלה הרוסית מימי הצארים, דרך הסובייטים ועד לימינו. כיום, כ-30% מהייצוא של פדרציית רוסיה משונע באמצעות המסילה הטרנס-סיבירית.

הרכבת הטרנס-סיבירית כיום

בעוד שהמטרה המקורית הייתה חיבור ולידווסטוק עם סנט פטרסבורג, במהלך השנים המסילה הסתעפה בתוך ומחוץ לרוסיה. הנסיעה ברכבת הטרנס-סיבירית התיירותית של ימינו, כוללת נסיעה על נתיב הרכבת ממוסקבה ועד לסיביר (אולן-אודה), ואז היא סוטה ממסלולה דרומה כדי לאפשר ביקור במונגוליה, משם הרכבת ממשיכה מזרחה עד לבייג'ינג שבסין. כדי להנעים את הנסיעה, הרכבת מעוצבת בסגנון רוסיה הצארית עם תאי שינה מפוארים, שף צמוד ברכבת שיכין מנות רוסיות מסורתיות לצד אוכל מערבי מודרני ומדריכים דוברי אנגלית שילוו את הנסיעה ברכבת ואת הסיורים בנקודות העצירה בהסברים.

הנסיעה ברכבת מציעה נופים מרהיבים, ערים ענקיות, מפגש עם תרבויות עתיקות והמון רגעי קסם. אם תעלו על הרכבת הטרנס-סיבירית תמצאו את עצמכם אומרים כמה פעמים ביום "וואו". קשה היה לנו למצוא את חמשת שיאי הטיול, אבל אחרי הרבה מחשבה (וקצת ויכוחים), הנה הם לפניכם.

חמש העצירות שאסור לפספס ברכבת הטרנס-סיבירית

ימת (אגם) באיקל

באיקל הוא האגם או הימה הגדולים והעמוקים בעולם! נפח המים שבו גדול מכמות המים של כל הימות הגדולות שבצפון אמריקה ביחד. באגם יש 22 איים, וחלקים נרחבים מהימה וחופיה נחשבים כשמורות טבע מוגנות. במקום יש בעלי חיים וצמחים שונים, חלקם ייחודיים לאזור זה בעולם.

במהלך היום נטייל ליד האגם, נשוט בו ואם מזג האוויר יאפשר זאת, ארוחת הערב תוגש כפיקניק על גדותיו.

אולן באטור והאלפים המונגוליים

מונגוליה היא ארץ קשוחה. זוהי מדינה הררית וקרה, תנאים שהקשו על פיתוח החקלאות בה. במשך שנים היא נודעה בשל הסוסים והפרשים המהירים שלה ובשל האימפריה שכבש גי'נגיס חאן. בשמורות הטבע והרי האלפים המונגוליים תוכלו לראות שבטי נוודים המשמרים את התרבות המונגולית העתיקה ששומרת על רבים מסממניה המסורתיים. תוכלו לבחור האם לישון באולן באטור או באוהל יורט עם שבט מקומי. באולן באטור תוכלו ליהנות גם ממופעי מוזיקה מסורתיים ולשבת בבר ולטעום את הבירה מקומית.

קאזאן

קאזאן היא לא העיר היפה ברוסיה, אבל היא בוודאי אחת מהמרתקות שבהן. קאזאן היא עיר עתיקה בת למעלה מאלף שנים והיא בירת טטראסטאן (הרפובליקה הטטרית בשטח רוסיה). העיר שוכנת על גדות הוולגה וידועה בחופיה ובאתרי הדיג שלה. אתר התיירות המפורסם בעיר הוא הקרמלין (מבצר) של קאזאן, שמוכר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. לב העיר העתיקה כולל מספר רב של בניינים מרשימים שנבנו בתקופות שונות בסגנון אדריכלי שונה. קאזאן היא חגיגה של ממש לחובבי אדריכלות, היסטוריה ותרבות.

בייג'ינג

התלבטנו רבות האם לכלול את בייג'ינג או מוסקבה ברשימה. שתי הערים מרשימות, כל אחת בדרכה ומומלץ לבקר בשתיהן. לבסוף החלטנו לכתוב על בייג'ינג מאחר שהסיור כולל אתרים היסטוריים מרתקים כמו העיר האסורה לצד פארקים כמו "פארק גן העדן" ורובעים מודרניים, שלעיתים נראים עתידניים. ביום ה- 15 נצא מגבולות העיר ונבקר ב"חומה הסינית הגדולה" שאורכה לאורך סין הוא 6,000 אלפי ק"מ. בייג'ינג, לדעתנו, היא אחת מהערים המרתקות בעולם, וחובה לבקר בה.

ערבות סיביר ומדבר גובי

אנחנו קצת "מזייפים". שכן הימים שמוקדשים לנסיעה בערבות סיביר ובמדבר גובי לא מוקדשים לעצירות אלא לנסיעת רכבת, כמעט בלתי נגמרת דרך מאות ואלפי קילומטרים של נופים ייחודיים ובלתי נשכחים. בערבות סיביר תצפו בחבל ארץ שכמעט כולו הרים, יערות ואגמים בגדלים שכמעט ואין במקומות אחרים בעולם. מולו, מדבר גובי הוא כמעט ההיפך מבחינת המראות. מדבר גובי, המדבר הגדול באסיה ואחד הגדולים בעולם, הוא מדבר של דיונות חול אינסופיות עם נשרים שחגים ממעל ויעלים שמסתובבים בנוף המדברי. אם יתמזל מזלכם תוכלו לצפות גם בשבטים נודדים רכובים על גמלים.

הרכבת הטרנס-סיבירית מציעה מסע של פעם בחיים, לעבור אלפי קילומטרים, לראות נופים שונים, ערים יפהפיות, לפגוש תרבויות מרתקות והכל בנסיעה ברכבת יוקרתית המהווה חוויה בפני עצמה. לפרטים נוספים ולצפייה במסלול הטיול לחצו כאן.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא