הבלוג של עולם נסתר הודו

14 בדצמבר 2023

לחלק הראשון הכנסו ללינק דרך כאן

לחלק השני הכנסו ללינק דרך כאן

היעד הבא של הטיול היה פריאר. מהרעש וההמולה של מדוראי הצבעונית והשוקקת שבטאמיל נאדו, שמתי פעמיי חזרה לקרלה והפעם אל העיירה הקטנה קומילי הקרויה גם ט'קאדי וגם פריאר, על שם שמורת הטבע המפורסמת השוכנת בקרבתה. עיירה קטנה עם רחוב של חנויות בהן נמכרים תכשיטים, בגדים, קערות טיבטיות ועוד. השקט של האזור ניכר גם בעיירה שחנויות תבלינים משובצות בה. מאפין נוסף של העיירה הוא שבכל פינה ניתן למצוא ספא או מרכז המעניק עיסוי גוף איורודי.

(איורוודה, הרפואה העתיקה בעולם. איורוודה, "ידע החיים" בתרגום מסנסקריט, היא תורת הריפוי ההודית. כמו היוגה והמדיטציה, גם האיורוודה בת אלפי שנים. כמשתמע משמה האיורוודה היא הרבה יותר מדרך חכמה ואפקטיבית לריפוי תחלואי הגוף. האיורוודה היא תורה עתירת ידע להבנת החיים והאדם. בשל רוחב היריעה שלה, עומקה וההשפעה המטיבה שלה, היא נחשבת לוודה  vedaהחמישית של "ארבע הוודות", כתבי הקודש העתיקים).

העיירה קיבלה את פניי בגשם קל אך זה לא מנע ממני לסייר בחוות תבלינים ולשמוע הסברים על כל עץ וצמח ואיזה תבלין מפיקים ממנו. גן עדן לשוחרי הבישול וצמחי המרפא.

לאחר הסיור המרתק שקיבלתי ממדריך המקום שהיה עתיר ידע, כמובן שנכנסתי לחנות וקניתי תבלינים טריים ואורגנים שישדרגו את הבישול במטבח הביתי שלי בארץ. אל החווה אחזור בהמשך.

המשכתי טיול להודו בסיור קצר בעיירה, במטרה להמשיך לטייל בה מאוחר יותר, אך זה לא קרה (באותו הערב) מאחר וכשהגעתי לריזורט, לא הצלחתי לצאת ממנו.

הכניסה לריזורט הייתה מלווה בקבלת פנים של משקה טבעי וסיור קצר להבין איפה נמצא כל דבר. בינות לעצים, לירוק ולקופים המתרוצצים, יש כאן בקתות יפות שהן החדרים.

ציוצי הציפורים והירוק שעטף את החדר נתנו לי להרגיש שאני בתוך יער קסום.

כמובן שגם פה נשמר הערך של קיימות ואיכות הסביבה ובחדר היו לי שלושה פחים של מיחזור (את זה לא ראיתי באף מקום בהודו) בריזורט יש  קומפוסט (דשן עשיר הנוצר מזבל אורגאני ותהליך הפירוק נעשה ע"י חרקים מסויימים וחיידקים), בריכה, מסעדות המגישות אוכל טעים וטרי ואולם גדול לתרגול יוגה, העשוי כולו מעץ וחלונות ויטרינה צופים לעצים שעוטפים את המקום. כמובן שבאחד הבקרים קמתי מוקדם לתרגול יוגה עם מורה מקצועי שהזכיר לי את מערכת הנשימה וכל שריר בגוף.

לאחר ארוחת ערב טעימה ושיחה מעניינת עם מנהל המלון חזרתי לחדרי לשינה ערבה והרבה שקט.

למחרת קמתי ליום חדש, תאריך יום הולדתי. החבר'ה שאירחו אותי ובהם המדריך והנהג שהפכו להיות חבריי למסע, החליטו למלא את יומי בפעילויות ופינוקים.

התעוררתי השכם, לצאת להליכה בשמורת פריאר היפה והירוקה. כשהגעתי לרכב חיכו לי עם קונפטי, בלונים, פרחים ושוקולד, התחלה טובה שגרמה ללב שלי לחייך.

נסענו לשמורה ומה אומר, אין כמו להתחיל יום כזה בהליכה בג'ונגל, לשמוע בעיקר חיות ולהנות מיופי הטבע. שמורת פריאר (Periyar) שבמחוז טקאדי (Thekady) נחשבת לאחת המעניינות בעולם. אגם פריאר, שעל שמו נקראת השמורה, הוא אגם מלאכותי שהוקם על ידי הבריטים בשנות שלטונם. בשמורה יערות טרופים עבותים ומסקרנים, שטחי דשא פתוחים וכמובן: מגוון של בעלי חיים שאת חלקם רואים מרחוק ואת חלקם מדמיינים, כך או כך נהנים מכל רגע של הליכה כי גם יופי העצים וצורת גדילתם מוסיפים ליופי של השמורה ולהנאה.

באגם ראינו מעט כובסות מה שהוסיף לאווירה ויש האומרים שבמעבה היער ורחוק מעיני התיירים חי לו שבט שעם השנים הפך להיות מודרני בצורת החיים, אך את המסורת והמנהגים שימרו עד היום.

בסיום ההליכה שהרחיבה את הנשימה ונתנה קצת שקט ושלווה חזרתי למלון לארוחת בוקר והתארגנתי לפעילות הבאה.

מאחר ואת הפילים שכל כך רציתי לראות בשמורת פראייר, לא ממש ראיתי כי ירד גשם יום לפני והם כנראה לא היו צריכים להרחיק לכת כדי לחפש מקור מים, בקרתי בחוות פילים. חוויה נחמדה למי שרוצה לראות פילים. על הביקור הזה פחות ארחיב, מאחר והוא לא הרשים אותי, למרות שזכיתי למקלחת הגונה מחדק של פיל (אטרקציית המקום).

משם המשכתי לפגוש את הבעלים של חוות התבלינים (אותו חווה שבה חוויתי סיור תבלינים) וזכיתי בחוויית סדנת בישול בביתם היפה של בעלי החווה, זוג מקסים ואמיד.

לאחר קבלת פנים נעימה ושתיית תה קינמון חם, ניגשנו למלאכת הבישול.

במטבח ביתם בישלנו יחדיו מספר מנות עם תבלינים טריים מהגינה, שריחם בישם את המטבח והבית בריחות של תבלינים טריים. לבסוף התיישבנו לארוחה עשירה במנות וטעמים. זו חוויה קולינארית שלא אשכח.

את הארוחה קינחנו בקינוח מיוחד מפרי הג'ק פרוט. אחד הקינוחים הטעימים שאכלתי.

כשחשבתי שסיימנו את הארוחה, נכנסו המדריכים והנהג עם עוגת יום הולדת ונרות. מה אומר?

כשאנשים נכנסים ללב הם הופכים מהר מאוד לחברים טובים ולא משנה מאיזו ארץ הם, דת או מדינה. חגגתי יום הולדת מוקפת באהבה עם אנשים ששבוע לפני כן, לא ידעתי על קיומם.

אין ספק שהמפגשים האלו, שהם חלק מהרגעים הקסומים של הטיול, מתבלים את החוויה.

משם המשכתי לאטרקציה נוספת באזור, שייט בשמורת פריאר (אותה שמורה שצעדתי בה בבוקר). השייט יפה ורגוע. אפשר להנות מהנוף ושוב לראות חיות מרחוק.

להודים יש פתרון לכל, אז גם כשהחיות רחוקות הם מצלמים, עבור הנוסעים בסירה, את החיות דרך משקפת וככה מה שלא רואים מכאן -רואים משם. מקבלים תמונת תקריב של החיות 😊.

השייט נחמד אך ההליכה בבוקר בשמורה חווייתית שבעתיים למי שאוהב קצת ללכת ולהרגיש את הטבע מקרוב.

אחת ההבטחות שנתתי לעצמי בטרם יציאתי לטיול, הייתה שאלך לעשות עיסוי איורוודה. חבר שהיה חודש לפניי, בקורס יוגה בקרלה, סיפר לי שהם מגזימים בעיסויים עם השמן.

למרות האזהרה, נצמדתי לתוכנית המקורית, ומצאתי את הספא הכי יפה ומקצועי בעיירה ומה אומר? החבר שלי צדק.

העיסוי היה מרגיע ומפנק אך כמות השמן שנשפכה על המצח, השערות והגוף יכלה להספיק להרבה כדי שמן בבית המקדש ולטיגון של אלפי סופגניות.

קמתי מהמיטה שמנונית ורק לאחר יומיים הצלחתי להיפטר מהשמן בשיער, אבל מה לא עושים בשביל החוויה ומשאלת לב קטנה – עיסוי איורוודה בהודו…

שמנונית ומרוצה חזרתי לריזורט הקסום למקלחת טובה וארוחת ערב קלה (כמה אפשר לאכול ביום אחד 😊), ורגע לפני שקמתי מהארוחה, הנגנים שהנעימו בנגינת סיטאר את ארוחת הערב, החלו לנגן Happy Birthday ועוגה נוספת צנחה על שולחני. לאחר שפערתי פי בהפתעה וסגרתי במהרה כי שבעתי ממתוק באותו היום, חתכתי יפה את העוגה וחילקתי לאורחים במסעדת המלון.

שמחה וטובת לבב, בסיומו של יום עטוף באהבה אי שם בהודו הרחוקה, חזרתי לחדר ללילה נוסף של שינה טובה.

למחרת, היה לי קשה לעזוב, מי רוצה לעזוב גן עדן?

בבוקר יצאתי לבדי לטייל בעיירה, לקנות כמה מזכרות ולמשוך את הזמן בטרם אעזוב ליעד הבא. באינטואיציה של רגע הלכתי לעיירה קומילי ונכנסתי לחנות יפה של תכשיטים ובגדים.

בשיחה קלילה עם בעל החנות, בחור צעיר ואינטליגנט, הוא סיפר לי שלמד 10 שנים להיות מטפל. הוא למד שיטת טיפול בלדאק ודיברנו על צ'אקרות ומרכזי אנרגיה.

הוא הציע לתת לי מתנה טיפול בקערות טיבטיות. נעניתי בחיוב (גם זה היה ב- To do list שלי). נשכבתי על השטיח בחנות והתמסרתי לתדרים המדהימים של הקערות הטיבטיות. אין ספק שזו הייתה אחת החוויות הקסומות בטיול, והוכחה נוספת שהדרך חכמה מההולכים בה ואין לדעת לאן היא תוביל אותך כשאתה מתמסר בראש פתוח ולב רחב.

בפרק הבא אספר על היעד הבא בטיול שהוא אחת הסיבות לביקורי בקרלה.