הבלוג של עולם נסתר אפריקה

בוטסואנה – מדינה קטנה עם טבע גדול

מאת: דפנה אשכול
1 בינואר 2019

בוטצוואנה, שקיבלה עצמאות מבריטניה בשנת 1966, היא מדינה אפריקאית ללא מוצא לים. למעשה, על למעלה מ-70% משטחה משתרע מדבר הקלהרי, אותו היא חולקת עם דרום אפריקה ונמיביה. מרבית התיירים באים לבוטצוואנה כדי לצפות בחיות הבר בשמורות הרבות הפזורות במדינה. הפארקים והשמורות הוקמו להגנה על חיות הבר, והביקור בהם מומלץ במהלך העונה היבשה – בחורף (מאי עד אוגוסט) ובחודשים האביביים החמים של ספטמבר ואוקטובר, כאשר החיות מתרכזות ליד נהרות, בריכות ובורות מים. על השמורות הידועות במדינה נמנות שמורת קלהרי, שמורת נהר צ'ובה, הדלתא של האוקוונגו ועוד.

ישנן שלוש דרכים עיקריות לטיול בבוטסואנה:

  1. טיול בו המעבר בין הלודג'ים והשמורות נעשה בטיסות במטוסים קלים. למרבית הלודג'ים יש כיום מנחתים למטוסים קלים.
  2. מובייל ספארי – ברמות שונות של לינה. המטיילים מלווים במדריך, נהג וצוות מחנה, הטיול עובר בשמורות השונות ומאפשר מגוון של לוחות זמנים ומקומות שהייה לפי רצון המטיילים. "המחנה" מתקדם עם המטיילים מנקודה לנקודה והצוות דואג להשאיר את המקום ללא עקבות השוהים בו לאחר שעזבו.
  3. ספארי בנהיגה עצמית – ישנה אפשרות לנהוג, בליווי מדריך, בין הלודג'ים בשמורות השונות וישנה גם האפשרות להצטייד בקמפר, מכונית שעליה חצי אוהל – חצי קרוואן, המצוייד בכל מה שנחוץ למטיילים, ולישון בו.

בוטסואנה הינה עולם הולך ונעלם מבחינת עושר ומגוון החיות שניתן לראות בה והיא גן עדן לחובב הטבע והצילום. המדינה הקטנה עמוסה אוצרות טבע וחיות בר בשמורות הידועות שלה.

מדבר קלהרי

בבוטסואנה נמצאת שמורת הטבע מרכז קלהרי, השמורה השנייה בגודלה בעולם, שהוקמה בשנת 1961 ונמצאת במדבר קלהרי, שהוא ערבה צחיחה למחצה, מכיוון שלעתים יורדות בו כמויות קטנות של גשם, הממוצע הוא כ- 250 מ"מ בשנה. לכן, ניתן למצוא בו יותר צמחיה ובעלי חיים מאשר במדבריות אחרים באפריקה. במשך זמן קצר אחרי גשמי קיץ טובים, הערבות השטוחות של צפון השמורה מתמלאות חיות בר, המתאספות באזורי המרעה הטובים ביותר. זה הזמן הטוב ביותר לצפות כאן בחיות.

אחת ממטרות השמורה, נוסף על שמירת הטבע הכולל חי וצומח, הייתה גם להגן על תושבי האזור, שבטי הבושמנים, שהיו ציידים-לקטים עד תחילת המאה ה-21. בשמורה שבטי הסאן (כך הם קוראים לעצמם) יכולים לחיות את אורח החיים המסורתי שלהם ללא חדירה, או השפעה, של העולם החיצון.

דלתת האוקוונגו

בצפון בוטסואנה זורם נהר האוקוונגו, המגיע מהרי אנגולה לכיוון צפון מערב. הנהר יוצר בדלתא המדברית שלו אזור ביצות ותעלות מים, המשתרע על שטח בסיסי של כששת אלפים קמ"ר אליו נוספים כ-7,000 עד 12,000 קמ"ר של אזור עשבי המוצף באופן עונתי. זוהי הדלתא של האוקוונגו, שצורתה צורת מניפה, והיא מקום אידאלי לצפייה בבעלי חיים וגן עדן לחובבי צילום. מערכת אקולוגית ייחודית זו, היא הדלתא היבשתית הגדולה ביותר בעולם. הדלתא ניזונה על ידי נהר האוקאוונגו, שהוא הנהר השלישי בגודלו בדרומה של אפריקה. הדלתא התפתחה בהתמדה במשך אלפי שנים על ידי מיליוני טונות של חול שנשא הנהר מאנגולה.

האטרקציות התיירותיות הגדולות של הדלתא ואזורי היבשה הן צפייה בחיות, ציפורים ושייט, לעתים קרובות בסירת מוקורו מסורתית, מעין קאנו העשוי מבול עץ. הצפת הדלתא מתרחשת דווקא בקיץ ואז אפשר לפגוש בשטחה של הדלתא יונקים אפריקאים גדולים, דוגמת פילים, קרנפים, נמרים, כלבי פרא, ברדלסים ועוד. סך הכל נצפו באזור 130 מיני יונקים, 71 מינים של דגים, 444 מינים של ציפורים, 64 מינים של זוחלים ו 1300 מינים של צמחים.

שמורת אגם מקגדיקגדי

שמורה נוספת בבוטסואנה היא מדבר המלח/אגם מקגדיקגדי. זוהי מלחה (מדבר מלח גדול), בשטח של כ- 12 אלף קמ"ר, באמצע הסוואנה היבשה של צפון מזרח בוטסואנה, ואחד ממישורי המלח הגדולים בעולם. המלחה היא כל מה שנותר מהאגם העצום לשעבר מקגדיקגדי, שבעבר השתרע על שטח שגודלו יותר מפורטוגל, אך התייבש לפני כמה אלפי שנים. חלק מהשטח הפך במהלך השנים לפארקים הלאומיים מקגדיקגדי ונקסאי. מקגדיקגדי אינו מדבר מלח אחד אלא מספר מדבריות מלח וביניהם מדבריות חול. במשך רוב השנה, השטח הזה שומם, חסר מים וצחיח מאוד ואין בו בעלי חיים. אולם בשנים שיורד גשם באזור ניתן לראות כאן מספר סוגים של בעלי חיים, ביניהם זברות ולהקות עצומות של פלמינגו.

שמורת צ'ובה

בצפון בוטסואנה, קרוב לגבול עם זמביה ולא רחוק ממפלי ויקטוריה, נמצא הפארק הלאומי צ'ובה ובו אחד מריכוזי בעלי החיים הגדולים והמרשימים באפריקה. בצידו הצפון מזרחי זורם נהר הצ'ובה, שהעניק לפארק את שמו, והוא ללא ספק אחד הנהרות היפים באפריקה. הפארק, שנוסד בשנת 1968, ידוע בגלל עדרים גדולים של פילים ושל באפלו אשר במהלך חודשי החורף היבשים יגיעו אל הנהר כדי לשתות, להתרחץ ולשחק.

ניתן לצאת לשייט בנהר כדי לחוות את הפארק, ואת החיות, מנקודת תצפית אחרת. כך אפשר להתקרב להיפופוטמים, תנינים ולחלק מלמעלה מ- 460 מינים של ציפורים שנצפו בפארק צ'ובה ביניהם אווזים מצריים, קורמורנים, אווזים, שלדגים ורבים מבני משפחת החסידות. חלקים פחות מתויירים של הפארק הן הביצות בשמורת סאבוטי שם ניתן לראות סוגים שונים של טורפים האורבים לאנטילופות. צפונה מכאן, בשמורת ליניאנטי, בה זורם נהר באותו שם, אפשר לראות מגוון גדול של בעלי חיים באווירה רגועה. נראה כאן פילים, זברות, באפלו ועוד.

בבוטסואנה ניתן עדיין לחוות מראות  השמורים לרוב לטובת צילומי ערוץ הנשיונל ג'אוגרפיק בלבד – להקת אריות המונה עשרות פרטים, ברדלסים הצדים כבודדים ובקבוצות, נמרים מתבודדים ועוד אינסוף חיות בר מדהימות, בגודל טבעי. הטיול בבוטסואנה הוא מלהיב, מסעיר ומתגמל מאין כמותו.

מוזמנים לקרוא עוד על הטיולים שלנו לבוטסואנה ועל המסלולים הייחודיים שהרכבנו עבורכם על מנת שתוכלו לחוות את אפריקה בצורה הטובה ביותר.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא