הבלוג של עולם נסתר כללי

פסטיבלים ששווה לבקר בהם בחודשים יוני-יולי

מאת: גיל מנדלסון
18 ביוני 2023

מי לא אוהב פסטיבלים וחגיגות? תלבושות צבעוניות, מוסיקה, תרבות ומסורת מקומית. וכשהם באים עם תפאורה מרהיבה של טיבט, סרילנקה, פרו ועוד החגיגה גדולה שבעתיים. אחת הדרכים להתוודע למקום בו אתם מטיילים הוא להתערות עם המקומיים, להתיידד עימם ולהכיר את אורחות חייהם. בפסטיבלים, בחגיגות הדתיות ובקרנבלים אפשר ללמוד על המסורת, התרבות והאופי של בני המקום ואף להשתתף בחגיגה וליהנות כפליים. והרי אנחנו כאן בשביל ליהנות, לא?!

פסטיבל שוטון בטיבט

פסטיבל שוטון הידוע גם בשם פסטיבל היוגורט או משתה היוגורט, נחשב לאחד הפסטיבלים הססגוניים והשמחים בטיבט. הפסטיבל שנחגג במנזר דרפונג (Drepung) שבעיר הבירה להאסה, התפתח מן המנהג לתת לנזירים מנחת יוגורט טרם יציאתם לחופשת הקיץ ממנזריהם. מאוחר יותר, צורפו לחגיגות הפסטיבל הופעות אופרה טיבטיות, שחלקן מספרות את סיפורם של הטיבטים. הפסטיבל נפתח עם זריחה, כשהנזירים פורסים ציור אדיר מימדים ובמנזרים נערכות תפילות מיוחדות. במהלך הפסטיבל  מתקיים יריד טיבטי עם דוכני מזכרות שונות וגם פיקניקים המוניים בחצר ארמונו של הדלאי לאמה.

היכן ומתי?

העיר להאסה

סוף חודש יוני, במשך שבוע

פסטיבל סירות הדרקון סין

פסטיבל סירות הדרקון (הידוע גם בשם Double Fifth Festival) הינו אחד משלושת החגים החשובים באזור סין. הפסטיבל מוקדש לזכר המשורר הסיני הנערץ צו יואן (Qu Yuan) ששם קץ לחייו בקפיצה לנהר ה-Milo שבפרובינציית חונאן, לאחר שיחסיו החמים עם המלך התקררו והמלך הפסיק להקשיב לעצותיו. תושבי המקום, שהעריכו את המשורר, שטו בסירות דרקון על מנת להפחיד את דגי הנהר, וגם האכילו אותם, על מנת שהאחרונים לא יאכלו את גופת המשורר. חלק חשוב מאירועי יום זה, הוא אכילת zongzi כופתאות העשויות מאורז. יום אחד מוקדש למרוץ סירות ואילו בימים שלפני ואחרי מתנהלות חגיגות. החגיגה בהונג קונג היא המרהיבה ביותר ומושכת לעיתים מעל 100 קבוצות מתחרות מרחבי הגלובוס. בבייג'ין המרוצים מתרחשים באגמים קרובים כגון Qinglong ו-Houhai. בצ'נגדו מסורתית המרוץ נערך בנהר JinJiang אך בשל מפגעים סביבתיים, כיום הוא מתנהל מחוץ לצ'נגדו בנהר Nanhe שבמחוז Xinjin.

היכן ומתי?

ברחבי סין ובפרט בהונג קונג, בייג'ין וצ'נגדו

חודש יוני

פסטיבל פוסון בסרילנקה

זוהי חגיגה בודהיסטית המציינת את הבאתה של הדת הבודהיסטית לסרי לנקה. בכל האי נערכות חגיגות רבות עם מקדשים ובתים מוארים (מראה המזכיר מעט את חג המולד). חגיגות בעלות צביון יותר דתי נערכות ב- Ambasthale Dagoba – הנקודה הראשונה באי אשר קיבלה לחיקה את הבודהיזם בפסגת הר Mihintale.

היכן ומתי?

העיר קולומבו

חודש יוני

פסטיבל אינטי ריימי בפרו

אינטי ריימי בפרו הוא הפסטיבל החשוב מבין פסטיבלי האנדים והוא השני בגודלו באמריקה הדרומית (הראשון הוא הקרנבל הברזילאי בריו דה ז'ניירו). הפסטיבל, ששורשיו בתקופת האינקה, מביא מאות אלפי מבקרים לעיר קןסקו. הוא נחוג לכבוד היום הקצר ביותר בשנה המסמן את היום הראשון של ראש השנה בלוח השנה של האינקה.

החגיגות מבוססות על טקסים דתיים מימי אימפריית האינקה בהם חולקים כבוד לאל השמש "אינטי" אשר מאמינים כי העניק חיים לראשוני שבט האינקה.

האירוע כולל ריקודים ותחרויות שונות, וכן הקרבה סמלית של לאמה. האירוע מתחיל בהכרזתו של הקיסר במקדש השמש ומשם יוצאת תהלוכה לכיוון הכיכר בה נערך הטקס שבסיומו התהלוכה ממשיכה אל אתר העתיקות סקסאיוומאן. משתתפי התהלוכה לבושים בגלימות אדומות ונושאים דגלים בצבעי הקשת המסמלים את האימפריה, ולאחר מכן מתחילות החגיגות.

בשנת 1944 נערך שחזור היסטורי של הטקס הדתי על בסיס כתביו של גרסילאסו דה לה וגה (Garcilaso de la Vega) ומאז הוא נחגג במתכונתו הנוכחית.

היכן ומתי?

מבצר סקסאיוומאן שבעיר קוסקו

24.6 מדי שנה

קרנבל סנטיאגו דה קובה

פסטיבל האש בסנטיאגו הוא פסטיבל קובני אמיתי, ששורשיו נטועים עמוק בהיסטוריה של קובה. במרכזו של פסטיבל האש עומד הרעיון של גירוש הרוע והתחלת השנה החדשה בטוב וברגיעה. המקורות של פיאסטת האש הם בחגיגות של דת היורובה האפריקאית.
על פי מנהגי המקום להקות אמנים המלווים בקהל המונים יוצאות בתהלוכה בהינתן האות לכיוון הנמל, שם בוערת מדורה גדולה (בתוכה בובת עץ ענקית המסמלת את דמותו של השטן) שתפקידה ל'טהר' את ההמון המשולהבים.
החוגגים עטופים בלבוש צבעוני רוקדים רוקדים משולהבים באקסטזה עם חרבות בידיהם וצועקים על מנת לסלק ולשרוף את הרוע השטני שליווה אותם כל השנה. בתום הטקס מסמנים המאמינים צלב על כפות ידיהם כהגנה מפני פגיעת השטן.
במהלך עשרת ימי הפסטיבל מתמלאים רחובות סנטיאגו בחוגגים הרוקדים לצלילי מוזיקה שמחה וקולנית, לבושים בתלבושות מרהיבות ביופיין. ברחובות מפוזרים דוכנים המוכרים אוכל ושתייה במחירים זולים למדי. דוכני מזכרות ודוכנים המציעים תחרויות שונות ומשונות לעוברים ולשבים.
בערבים תוכלו לראות תזמורות מקומיות, להצטרף לחגיגות ולריקודים ברחובות ובמועדונים, וליהנות מאווירה מיוחדת במינה, קסומה ומהנה.

היכן ומתי?

העיר סנטיאגו, קובה

18-27 ביולי מדי שנה

קרנבל הוואנה בקובה

עד שנת 1998 התקיים הפסטיבל מידי שנה בחודש פברואר, אך מאז עבר לחודש יולי.
קרנבל הוואנה החל כציון יום המהפכה הקובני שחל ב – 26 ליולי, והתפתח לחגיגות שכוללות תהלוכות ומצעדים. כל שכונה מארגנת קבוצה ומתאמנת במשך חודשים ומציגים את הכישרונות האישיים שלהם. המון ריקודים לטיניים אנרגטיים אותם רוקדים המטיילים הזורמים מכל האזור ומרחבי העולם להוואנה, בזמן הקרנבל, ובעיקר קבוצות של רקדנים מקצועיים בתלבושות יפהפיות ותזמורות מקומיות.
מלבד החגיגות הרועשות והשמחות ברחובות הוואנה, במשך היום, יש דוכנים רבים המוכרים מזכרות, ותענוגות קולינריים וכמובן אלכוהול. במשך הלילה תוכלו לבלות באחת ממסיבות הריקודים הסוערות או בהופעות של הלהקות הטובות ביותר בקובה במועדוני הוואנה או תחת כיפת השמיים במיוחד באזור המלקון ולצפות בזיקוקי דינור.

היכן ומתי?

מיקום: הוואנה, קובה

החל מיום שישי של סוף השבוע הראשון של חודש יולי, במשך חמישה סופי שבוע, מדי שנה




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא