הבלוג של עולם נסתר אסיה

בעקבות מרקו פולו אל ארצות דרך המשי

מאת: דפנה אשכול
14 בדצמבר 2023

בשני העשורים האחרונים נפתחות למטיילים מכל רחבי העולם עוד ועוד מדינות. כמה מהיפות והמעניינות שבהן נמצאות במרכז אסיה, אזור המשתרע מהים הכספי במערב עד מרכז סין במזרח, ומרוסיה בצפון ועד צפון הודו בדרום. האזור מכונה לעתים גם אסיה התיכונה או אסיה הפנימית, ויש בו כ-70 מיליון תושבים שבהקשר המודרני, חיים בחמש הרפובליקות הסובייטיות לשעבר קזחסטן, קירגיזסטן, טג'יקיסטן, טורקמניסטן, ואוזבקיסטן, שקיבלו עצמאות מברית המועצות לפני כשלושה עשורים.

למדינות הללו יש מאפיינים כלליים דומים שהעיקרי בהם הוא הקשר ההיסטורי של מרכז אסיה לעמי הנוודים ולדרך המשי. כתוצאה מכך, האזור היה צומת דרכים לתנועת אנשים, סחורות ורעיונות בין אירופה, סין והודו.

טיול במדינות אלו הוא מיוחד ומרגש, וכל אחד יכול למצוא כאן דברים הקרובים לליבו. הארכיטקטורה והאמנות האיסלמית המופלאות של ערי אוזבקיסטן סמרקנד, חיווה ובוכרה; הנופים הירוקים והאגמים של קירגיסטן או המדבריות של קזחסטן. אם שמות המקומות או האנשים הללו מעלים אצלכם את מפלס ההתרגשות: בישקק, פרגנה, טאש ראבאט, צ'ולפון אטא או מרקו פולו – תנו לנו לתכנן לכם טיול מהחלומות למרכז אסיה.

למי שמתלבט, היכן כדאי יותר לבקר, בקזחסטן או בקירגיסטן? זאת התשובה שלנו –

קזחסטן היא מדינה צעירה השוכנת הן בחלקה המרכזי של יבשת אסיה, והן (חלק קטן ממנה) ביבשת אירופה. בעבר הייתה קזחסטן חלק מברית המועצות ממנה קיבלה את עצמאותה לאחר התפרקות האימפריה הסובייטית בשנת 1991. זוהי המדינה התשיעית בעולם מבחינת גודלה ויש בה אגמים רבים, אם כי קטנים, שמפוזרים לכל אורכה ורוחבה. ההיכרות עם התרבות המקומית המרתקת והעשירה, שצמחה והתפתחה כך עקב תחלופות השלטון הרבות באזור, מבטיחה חווית טיול מדהימה במדינה צעירה יחסית, ועוצרת נשימה.

לעומת קזחסטן, הרי שקירגיזסטן, השוכנת גם היא בחלק המרכזי של יבשת אסיה, קטנה בהרבה, שטחה הוא כ-10% משטחה של קזחסטן. בעבר התגוררו בשטחה שבטים נודדים שהתפרנסו ממרעה וגרו באוהלי יורט המתאימים למזג האוויר באזור וניתנים להעברה. את רוב שטחה של קירגיזסטן תופסים הרי טיין שאן הגבוהים ויש בה אגם גדול ששמו איסיק קול (“האגם החם” בקירגיזית), ששטחו למעלה מ-6,000 קמ”ר והוא האגם ההררי השני בגודלו בעולם לאחר אגם טיטיקקה בפרו וכן אגם המלח השני בגודלו בעולם לאחר הים הכספי. הפסגות הגבוהות (למעלה מ-4,000 מטרים גובהן) של ההרים מכוסות בשלג כל השנה. התרבות הקירגיזית היא תרבות מיוחדת של נוודים הרריים, ומאפיינים אותה מוזיקה ייחודית ואגדותיהם של מספרי סיפורים.

ואם החלטתם לנסוע לקזחסטן או קירגיסטן, לפניכם כמה מקומות מעניינים בערים הגדולות של שתי המדינות, אלמה-אטי ובישקק:

5 דברים לעשות באלמה-אטי

 עליה ברכבל לגבעת קוק טוב

רוצים לחקור את העיר מלמעלה? אם כן, אתם חייבים לבדוק את המקום הזה, המציע להביט על העיר מנקודת מבט של ציפור! מכאן אפשר לראות את ההרים היפים הסובבים את העיר, יחד עם כמה הכרמים המדהימים למטה. לא רק זה, הפסגה מציעה גם חנויות, מסעדות, מגרשי משחקים לילדים וגן חיות. אם אתם מחפשים יותר מאשר רק נסיעה ברכבל, לא תשתעממו כאן. המקום הזה שווה את ההייפ!

גרין באזאר

אם אתם מחפשים מקום מדהים לקנות כמה מן המרכיבים הטובים ביותר לארוחה מקומית, הבזאר הירוק הוא המקום הטוב ביותר ללכת אליו אם אתם במצב רוח לקניות! זהו השוק המרכזי של אלמה-אטי ויש בו מבחר עצום של מוצרי חלב, כמו גם אגוזים, פירות יבשים, בשר ועוד מגוון גדול של מוצרי מזון. מקום שהוא פיצוץ של טעמים וריחות.

אגם אלמה-אטי

רק 30 דקות נסיעה מדרום לאלמה-אטי שוכנ רכס הרי זלייסקי שאחד המקומות היפים ביותר בו הוא אגם אלמה-אטי שאורכו 1.6 ק"מ. צבע האגם יכול להיות ירוק, טורקיז או אפילו אפור, בהתאם לעונות השנה. היער מסביב הוא מדהים והוא מקום נהדר לנשום בו אוויר צח!

הר מדאו

בראש ההר הצופה על אלמה-אטי ישנה זירת החלקה על הקרח, אתר סקי ומרכז ספורט. זהו יום טיול מושלם אל מחוץ להמולת העיר. במהלך החורף אפשר להחליק או לגלוש ובקיץ זהו מקום נהדר לצאת ממנו לטיול ברחבי העמק, או סתם מקום נהדר לאכול ארוחת צהריים ולשתות בירה בעודנו נהנים מהנופים המרהיבים.

פארק פנפילוב

פארק מרכזי זה, הוקדש לזכר לוחמי ברית המועצות במלחמות העולם. במרכז הפארק ניצבות אנדרטאות מרשימות ובוער לפיד תמיד. זהו אחד המקומות הפופולריים ביותר באלמה-אטי לטיול ובילוי לכל הגילאים. בלב הפארק עומדת קתדרלת זנקוב הצבועה בצבעי ממתקים, שהיא בין בנייני העץ הגבוהים ביותר בעולם.

5 דברים לעשות בבישקק

שוק אוש

אחד המקומות המהנים לבקר בהם בבישקק הוא באזאר אוש. זה אולי לא השוק הגדול ביותר במרכז אסיה, אבל זוהי כוורת הומה של פעילות שבה אפשר בקלות לבלות כמה שעות. בתוך השוק תוכלו למצוא תוצרת טרייה, חטיפים מקומיים ובגדים. אם אתם רוצים לאתגר את בלוטות הטעם שלכם, הקפידו לנסות את כדורי הגבינה היבשה שיש להם טעם דומה לגבינת עיזים מלוחה. הממצא שלנו של היום היה חצי קילו של תמרים עבור 100 סום (בערך $ 1.15 דולר). מציאה!

תרבות בתי הקפה של בישקק

תרבות בתי הקפה של בישקק מפותחת מאוד ויש כאן אוסף של בתי קפה שכדאי להעביר בהם אחר הצהריים. כל אחד יכול למצוא בית קפה כלבבו בו יוכל ללגום קפה גורמה ולחגוג על מאפים טריים ועוגות.

מגדל בורנה

סיור לאוהבי ההיסטוריה במרחק 80 ק"מ מבישקק. מגדל בורנה הוא מינרט גבוה וגדול, והוא השריד היחיד מהעיר הקדומה בלסגון. זהו אחד המבנים העתיקים ביותר בקירגיסטן, המתוארך למאה העשירית. גרם מעלות חיצוני וגרם מעלות פנימי מאפשרים את העלייה לראש המינרט. בעת הקמתו הגיע המינרט לגובה של 45 מטרים. רעידות אדמה שהתרחשו במהלך המאות פגעו בו ובעיקר רעידת האדמה במאה ה-15 שהרסה את כל החלק העליון שלו ולכן כיום  גובהו 25 מטרים בבד.

פארק דובובי

פארק דובובי ("פארק האלון") הוא ביתו של מוזיאון פיסול באוויר הפתוח, אשר נוסד בשנת 1984. מעל 200 יצירות של פסלים קירגיזיים מוצגים כיום בשטח הפארק. בכניסה לפארק נמצאים ספסלים אומנותיים, הראשונים שהוצבו בבירה הקירגיזית. הפארק נמצא במרחק 10 דקות הליכה מהכיכר המרכזית של בישקק, כיכר אלא-טו. בסביבה נמצאים שני מוזיאונים נוספים, מוזיאון לאמנות ברחוב Tynystanov והמוזיאון הלאומי להיסטוריה.

ארמון החתונות

כפי שהיינו מצפים מעיר שנבנתה ברובה בעידן הסובייטי, בבישקק אין מחסור במבנים מוזרים. אחד המוזרים ביותר הוא ארמון החתונות. הבניין המוזר הזה נבנה בשנות ה -80 של המאה העשרים כדי לשמש "מקדש חתונה" חילוני. בתקופה הסובייטית נאסרו כל צורות הדת, כך ש"בית המקדש" הזה נבנה כמין פשרה בין המדינה הלא דתית לבין אלה שרצו שהנישואין יתברכו כאיחוד קדוש.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא