הבלוג של עולם נסתר אירופה

טיול בגיאורגיה דרך הסודות של המטבח הגיאורגי

מאת: דפנה אשכול
2 באפריל 2024

טיול בגיאורגיה יפגיש אתכם עם המטעמים של אחד המטבחים המסקרנים בעולם – המטבח הגיאורגי. כמו במדינות רבות בעולם, המטבח הגאורגי האותנטי הוא ייצוג מעורר תיאבון של התרבות העשירה וההיסטוריה הארוכה של המדינה. במשך מאות שנים מאכלים גאורגים לא היו ידועים בעולם, אך כאשר גאורגיה מושכת כעת מיליוני מטיילים בינלאומיים מדי שנה, מנות מקומיות כמו חצ'אפורי וחינקלי התגלו והוכרו בזכות יצירות המופת האכילות שהן. לדברי היסטוריונים רבים, המטבח הגיאורגי עתיק כמו המדינה עצמה, והוא חלק בלתי נפרד מהתרבות ומחיי היומיום. האוכל בגיאורגיה  השתפר והתפתח ללא הרף לאורך הדורות, כאשר אלמנטים ממטבחים שכנים מאומצים ומשתנים כדי להתאים לחיך הגאורגי.

טיול בגיאורגיה דרך תרבות קולינרית עשירה

במהלך טיול בגיאורגיה תוכלו להתוודע אל התרבות הקולינרית הגיאורגית, אשר קשורה קשר חזק עם תופעת הסופרה (משתה). יותר מסתם אכילה, זוהי תרבות חברתית של תקשורת סביב שולחן אחד. מרכיבים חיוניים של סופרה כוללים טמאדה (מנהיג הסופרה), יין ומנות מסורתיות. עבור הגיאורגים, זוהי דרך להבעת רגשות ומחשבות ודרך מועדפת לשיתוף בשמחות ובצער. כיוון שהסופרה היא מסורת של מאות שנים, מאכלים מסורתיים בושלו באופן קבוע בכל משפחה, וכתוצאה מכך, מתכונים עתיקים נשמרו היטב.

טעמים מגוונים ממזרח ומערב המדינה

ההבחנה הברורה ביותר במטבח הגאורגי נמצאת בין מטבחים של מזרח ומערב גאורגיה. המטבח המזרחי מאופיין במנות בשר (בעיקר בשר חזיר, בקר ובשר כבש), לחם לבן ושומן מן החי, בעוד שהמערביים משתמשים יותר בעופות, קמח תירס, אגוזים, ירקות ורטבים. מתכוני המטבח הגיאורגי הם ייצוג נהדר לאמירה "הכל גאוני ופשוט". לדוגמה, אחת המנות הגרוזיניות המפורסמות ביותר היא הלחם המסורתי במילוי גבינה המכונה חצ'אפורי. המנה העשירה הזו משתמשת במרכיבים העיקריים של קמח לבן, תוצר של חיטה וחקלאות, וגבינות, תוצר של חלב פרה וגידול בעלי חיים.

טיפים סודיים

הבישול הגיאורגי כולל תערובת ייחודית של טעמים ומרקמים המתפקעים מטעמים אלוהיים בכל ביס. הטעם השמיימי הזה אינו מקרי, מקורו בשליטה בכמה סודות מקצועיים.

  1. ראשית, עשבי תיבול ותבלינים. בגיאורגיה משמשים בשפע מהם כדי להוסיף טעמים וריחות ייחודיים.
  2. כוסברה, חילבה וציפורני חתול הם חלק מהכוכבים. אבל העיקרי הוא חמלי סונאלי, תערובת מורכבת בעדינות של עשבי תיבול יבשים ותבלינים שנחשבת לקלאסיקה גאורגית. שיקלו לפתח תערובת תבלינים מיוחדת משלכם…
  3. שנית, יין. בגיאורגיה היסטוריה עשירה של ייצור יין – כבר יותר מ-8,000 שנה! נתז יין לתוך סיר רותח, ומנה טובה הופכת למנה נהדרת.
  4. שלישית, סבלנות. רוב המאכלים הגיאורגיים דורשים בישול איטי, על אש נמוכה במשך מספר שעות על מנת ללכוד כל פיסת טעם מהמרכיבים.
  5. רביעית, השימוש במרקם. הגיאורגים אוהבים להשתמש באגוזים, במיוחד באגוזי מלך, כדי להוסיף עומק למנות שלהם. נסו לטחון כמה אגוזי מלך לתוך מנה מוכרת. אורחי ארוחת הערב שלכם יחשבו שהם בפסטיבל אוכל בטביליסי.
  6. לבסוף, אל תשכח את חומרי החמצה, כמו מיץ רימונים או רוטב שזיפים חמוץ, המסיימים את הארוחה.

חינקאלי, פקאלי וצ'רצ'חהלה

אחת המנות הידועות במטבח זה היא כופתאות הבשר המקומיות chinkali, אוכל גאורגי שהוכן במקור בחלק הצפוני ההררי של המדינה. חינקאלי נבדל מכופתאות בשר אחרות ברחבי העולם בצורתן העגולה והמקומטת המסמלת את השמש. (בתרבות הפגאנית של תושבי הרמה הגיאורגים, השמש הייתה אחד הסמלים החשובים ביותר). חינקאלי עשוי להיות ממולא בבשר חזיר, בקר, גבינות, תפוחי אדמה או כבש ומוגש תמיד חם. המקומיים מרבים לשתות בירה או וודקה עם החינקלי, ותמיד אוכלים את הכיסונים בידיים.

הגיאורגים מרבים להשתמש בשילובים קסומים של תבלינים מקומיים ואגוזי מלך. אחד המתאבנים הנפוצים ביותר בג'ורג'יה הוא פקאלי, מילוי של אגוזי מלך טחונים ותבלינים שבדרך כלל עטופים בחציל מבושל או פלפל. בדריג'אני, אוכל גאורגי במיטבו, הוא חציל מטוגן ממולא בתערובת המורכבת ממשחת אגוזים מלוחה ותבלינים.

שום תיאור של המטבח הגיאורגי לא יהיה שלם ללא אזכור ראוי של חטיפים וממתקים מקומיים. אגוזים הם כנראה המוצר האוניברסלי ביותר במטבח הגאורגי, וחטיפים וממתקים מסורתיים אינם יוצאי דופן. החטיף האהוב על הגאורגים, צ'רצ'חהלה, נעשה על ידי חרוזים של אגוזים על חוט וטבילתם במיץ ענבים מבושל מעובה בקמח חיטה. לאחר שהתערובת התייבשה, היא מקבלת צורה דמוית נר. המאכל הומצא בתחילה כמזון לחיילים במהלך משלחות צבאיות בשל תכולת הקלוריות הגבוהה שלו ויכולתו להיות מועבר בקלות ומאוחסן לאורך זמן.

טיול בגיאורגיה דרך כרמים ויינות מובחרים

מחוז קחטי מפורסם כערש ייצור היין הגיאורגי, שכן בשום מקום אחר בגיאורגיה לא מייצרים כל כך הרבה יין. גאורגיה טוענת ליותר מ-500 סוגי יין, והמטבח המקומי ללא יין הוא בלתי נתפס. יין תמיד משלים את הטעמים העדינים של האוכל ומיותר לציין שאנשי גורמה אמיתיים יכולים למצוא יין מתאים כמעט לכל סוג של מאכל.

במשך דורות, גאורגיה טענה בגאווה לבעלות על התואר "מקום הולדתו של היין". הפסל האהוב של אמא גאורגיה המשקיף על עיר הבירה טביליסי מחזיק חרב ביד אחת וספל יין ביד השנייה – סמלים להגנה הנלהבת של העם הגאורגי על חירותו, לצד הכנסת האורחים החמה. ממצאים ארכיאולוגיים מוסיפים בשנים האחרונות ראיות מהותיות לתמיכה בטענה זו. בשנת 2015 נחשפו כלי חרס עתיקים המתוארכים כבני 8,000 שנה בחפירה ארכיאולוגית בדרום מזרח גיאורגיה. השאריות שנמצאו בתוך הכלים היו שרידי ענבים וזרעי ענבים.

גיאורגיה מצויה בצומת הדרכים של אירופה, אסיה והמזרח התיכון והאקלים שלה מתאים לגידול ענבים. מיקום זה גם הפך אותה ליעד לפולשים לאורך ההיסטוריה, ביניהם אשורים, יוונים, רומאים, פרסים, מונגולים, ערבים וטורקים. מלכי אשור, שדרשו מס מעמים נכבשים בצורת זהב, עשו חריג אחד: הגרוזינים יכלו לשלם את המס שלהם ביין. רבים מהגפנים המטופחים באירופה ובאסיה כיום ידועים כבעלי מוצא גאורגי. המילים המערביות ליין – וין, וינו, יין ואחרות – מגיעות ככל הנראה מהמילה הגיאורגית ghvino (או gvino).

טיול בגיאורגיה עם עולם נסתר

אנחנו מציעים מגוון רחב של מסלולים בגיאורגיה המותאמים עבורכם: זוגות, משפחות או חברים. במסגרת הטיול אנחנו מציעים סדנת בישול גיאורגי אוטנטי, המתחילה בסיור קניות בשוק מקומי ומסתיימת בארוחה כיד המלך ממיטב המאכלים שבישלתם במהלך הסדנה.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא