הבלוג של עולם נסתר איסלנד

הקולינריה שתפגשו במהלך טיול עצמאי לאיסלנד

מאת: דפנה אשכול
22 בפברואר 2024

מסעדות גורמה וקולינריה עילית אינם מושגים המתקשרים אצל מרבית האנשים עם טיול עצמאי לאיסלנד. במשך אלפי שנים, איסלנד סיפקה כמה מתנאי החיים הקשים ביותר על פני כדור הארץ, והתזונה של תושביה שיקפה עובדה זו. המטבח האיסלנדי הוא השתקפות מודרנית של המסורות הגסטרונומיות של האי. דיג, חקלאות ואיסוף על אי וולקני בצפון האוקיינוס האטלנטי הביאו להכנה מוזרה למדי של מעט המרכיבים שאנשים יכלו לחבר יחד.

שורשי המטבח האיסלנדי

שורשי המטבח האיסלנדי נמצאים במדינות סקנדינביה השכנות, שאנשיהן הם שיישבו את האי במאה התשיעית, והביאו איתם מסורות הקשורות לתרבות הנורדית. בסוף המאה ה-19, התרבות הדנית החלה להשפיע רבות על איסלנד. כתוצאה מכך, המטבח הדני החל להופיע במנות איסלנדיות. עם זאת, בתחילת המאה ה-20, הייתה צמיחה גדולה בתעשיית הדיג של איסלנד. פריחה זו בדיג הובילה לכך שדגים הפכו למרכיב עיקרי בתזונה האיסלנדית.

המטבח האיסלנדי כיום

היום, במטבח הבייתי האיסלנדי משתמשים בשילוב של מזונות משומרים וטריים כאחד. בשר סוס כבר אינו אסור ודגים נותרו מקור המזון העיקרי באיסלנד. טכנולוגיות חממה וחקלאות מתקדמות והביקוש הציבורי לחומרים טריים וטבעיים עזרו בשנים האחרונות למטבח האיסלנדי להצטרף לזרם של המטבח הנורדי החדש. השפים האיסלנדיים, שמעזים לאמץ את חופש הדמיון תוך שמירה נאמנים למסורת, מייצרים מנות טלה ופירות ים יוצאות דופן עם מרכיבים טריים ממקור מקומי. כיום איסלנד היא ביתן של מסעדות נהדרות רבות המגישות את מה שנודע בתור המטבח האיסלנדי החדש.

מה מגישים באיסלנד?

כמו ברוב סקנדינביה, המטבח הוא כולו בהשראת המרכיבים שיש לאיסלנדים סביבם, מהכבשים המסתובבות חופשי ועד הבקלה, הרינג והפחם הארקטי שמתיזים מסביב למים הקרים. מעבר לטריות שלו, האוכל של איסלנד טהור – עם פחות התמקדות בהנדסה גנטית ומרכיבים מלאכותיים.

בין המאכלים הבולטים במטבח האיסלנדי העכשווי ניתן למצוא את האקארל, המאכל הלאומי של איסלנד, שהוא כריש מותסס שהתיישן 4-5 חודשים; hangikjot (כבש מעושן) שגם הוא נחשב כמאכל לאומי; וכן רוגברו שהוא לחם שיפון המוכן בצורה איסלנדית מסורתית; הלחם נאפה בסיר או בחבית עץ על ידי הטמנתו ליד מעיין חם גיאותרמי. החום אופה בעדינות את הלחם, ונותן לו טעם מיוחד.

את טרנד הבישול באדמה או בעזרת אנרגיה גיאוטרמית שהיה ידוע עוד בעבר, מפתחים באיסלנד בשנים האחרונות וניתן למצוא מספר מסעדות המנצלות את הכמויות העצומות של אנרגיה גיאותרמית המיתמרת מהאדמה לבישול. התנורים מורכבים על פלטות ובהן חורים המאפשרים לאדים לעבור באמצע ערימת סלעים וולקניים. בניגוד לכיריים שמשתמשות בחום יבש וחם, האלמנטים הטבעיים האלה משתמשים בחום האדים שמקיפים את הסירים ומבשלים את האוכל. שיטת בישול לחה איטית זו מביאה לאוכל לח ורך להפליא.

בעוד כבש איסלנדי וקינוחים מקומיים פופולריים בקרב מקומיים ותיירים כאחד, ישנם כמה מאכלים מסורתיים שהפכו לשנויים במחלוקת כמו בשר לווייתן, בשר פאפינים ובשר סוסים שנותרו מרכיב נפוץ במטבח המקומי.

בין אם אתם מבקרים בתחנות דלק מקומיות או יוצאים למסעדות, ייתכן שתמצאו את הבשרים הללו בתפריט המקומי. פאפין ובשר לווייתן מעוררים את חילוקי הדעות העזים ביותר. מספר הפאפינים המקומיים ממשיך להצטמצם הודות לציד כבד ולעונות רבייה גרועות. למרות שציד הלווייתנים מוגבל, המספרים מראים שבשר לוויתן נאכל בעיקר על ידי תיירים ואינו מהווה עוד חלק מרכזי במטבח האיסלנדי.

מה לאכול "על הדרך" בטיול פרטי באיסלנד

PYLSA הנקניקייה האיסלנדית

אחד המאכלים הזולים והפופולריים ביותר באיסלנד הוא נקניקיות. ואם אתם בחיפוש אחר אוכל אמריקאי באיסלנד, אין דבר טוב יותר להתענג עליו מאשר ווינר קלאסי.

SKYR היוגורט האיסלנדי

Skyr הוא מוצר חלב שהיה חלק מהמטבח האיסלנדי במשך מאות שנים. היום הוא אהוב באותה מידה כמו לפני 100 שנה. יש המסווגים את סקייר כגבינה, אבל הוא מזכיר יותר יוגורט סמיך.

בכל חנות מכולת באיסלנד אפשר למצוא טעמים שונים של סקייר.

KLEINUR סופגניות "מעוותות"

למי שחובב מתוק, קליינור היא סופגנייה איסלנדית מטוגנת, אוורירית וקלילה מבפנים ופריכה מבחוץ.

הסופגנייה המתוקה המסורתית של איסלנד זמינה ברוב המאפיות וחנויות המכולת ברחבי הארץ.

צמחונות באיסלנד

איסלנד אינה מדינה שקידמה תזונה צמחונית או טבעונית באופן מסורתי, מכיוון שכפי שאמרנו דגים ומוצרי חלב הם מרכיבי יסוד, ובשר כבשים נפוץ מאוד לאכילה. לאורך מאות שנים מעט מאוד סוגי ירקות גודלו כאן, כך שלא תמצאו הרבה פרדסים או שדות ירק.

אבל אפילו איסלנד הצטרפה בשנים האחרונות לגל העולמי של תזונה מן הצומח. כיום יש אלטרנטיבות לבשר בחנויות, ולרוב במסעדות יהיו אפשרויות טבעוניות וצמחוניות כאחד. יש אפילו מסעדות וחנויות שמתמחות במאכלים טבעוניים וצמחוניים ולמרבה המזל, הרבה חנויות מכולת מקומיות מחזיקות אפשרויות רבות רק לצמחונים.

ולסיום, יש רק שתי מדינות באירופה שאין בהן מקדונלד'ס ואיסלנד היא אחת מהן. מאחז בודד של רשת ההמבורגרים האמריקאית פעל במרכז רייקיאוויק במשך כמה שנים, אך הוא לא שרד את המשבר הפיננסי של 2008. באיסלנד יש הרבה מסעדות המבורגרים, כולל Hagavagninn ו-Smass. פשוט לא תמצאו ביג מק…

טיול באיסלנד עם עולם נסתר

בין אם אתם אוכלי בשר או צמחונים, תנו לנו לתכנן ולבצע עבורכם טיול עצמאי לאיסלנד, ואנחנו גם נמליץ לכם על המסעדות הטובות והמומלצות ביותר במדינה.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא