הבלוג של עולם נסתר אסיה

טיול לקמצ'טקה – עמק המוות בקמצ'טקה

מאת: גיל מנדלסון
21 בנובמבר 2023

יש מקומות שמשרד החוץ לא צריך לפרסם להם אזהרת מסע, כי הטבע בעצמו מזהיר אותנו. את עמק המוות בקמצ'טקה, שלמרגלות הר הגעש קיחפיניץ', יצר הטבע ועד היום השפעת הגורם האנושי על כל חצי האי קמצ'טקה היא קטנה מאוד, ובוודאי באופן יחסי לרוב אזורי העולם המודרני. ולא בכדי – התפרצויות וולקאניות, לבה רותחת, גזים ומינרלים ממעמקי האדמה יצרו איזור מסתורי ומרתק שמדענים וחוקרים עדיין תוהים על קנקנו. בין חריצי האדמה בעמק המוות משתחררים גזים שכעבור מספיק זמן גורמים למותם של הצמחייה והיצורים החיים שנחשפים אליהם – ולא משנה מה גודלם או חוסנם הגופני. גם בני אדם שיגיעו לעמק המוות בזמן טיול בקמצ'טקה, חיש קל לא יחושו בטוב, ויזהו סימפטומים שונים המסמנים שהאזור אכן קשוח לאדם בכלל ולמטייל בפרט. אז למה אנחנו כן כותבים עליו?

דואט מרתק בין חיים ומוות

את עמק המוות גילו צמד אנשים רק בשנת 1975: יערן ו-וולקנולוג. עד אז, האזור כן נבדק על ידי גיאולוגים ותיירים כן עברו בו, אך מבלי להבין את פוטנציאל המוות הטמון בגזים היוצאים מהאדמה כאן. מאות פגרים של בעלי חיים נמצאו שם, כולל פגרים של מכרסמים, שועלים, זאבים, דובים, עורבים – ועוד. שרשרת המזון של העמק, שהיא למעשה שרשרת של מוות, עובדת כך: ציפורים מתות ראשונות בתקופות האביב, שועלים שבאים בעקבות ריח הפגרים שלהן הולכים לעולמם לאחר מכן, והבאים בתור הם הזאבים, הדובים, העורבים והנשרים המוזהבים.

ניתן להפר את השרשרת על ידי פינוי הפגרים של החיות ובכך למנוע חלק מהמיתות. מאותה סיבה בדיוק החיות הצמחוניות שבעמק, כגון סנאים וארנבות, מתות בתדירות נמוכה יותר מהחיות הטורפות. שבירת שרשרת המוות נעשית על ידי קבוצות של מדענים ומתנדבים אמיצים שגרים ועובדים באופן קבע בקרבת מקום.

איפה בדיוק נמצא עמק המוות?

 חצי האי קמצ'טקה הוא אזור רחב מימדים, אך דל באוכלוסייה אנושית, ונמצא רחוק מאוד מהבירה הרוסית התוססת, מוסקבה. הוא משובץ ושזור בהרי געש פעילים רבים, בפסגות מושלגות, בגייזרים יוצאי דופן ובחיות רבות ממגוון מינים וסוגים – בים, באוויר וביבשה. הרשימה הארוכה כוללת בין היתר: דגי סלמון, דובים, איילים, כבשים, נשרים, שחפים, לווייתנים לרבות לווייתנים כחולים ואינספור חיות אחרות. הפעילות הסייסמית הענפה כוללת 30 הרי געש שעדיין פעילים כיום ובסה"כ 600 הרי געש. מאות רבות של התפרצויות תועדו עד היום. בהתחשב בכך, אין ספק שטיול לקמצ'טקה יפגיש אתכם עם צורות נוף ייחודיות ויותיר בכם חותם משמעותי לשנים רבות.

עמק המוות עצמו נמצא בסמוך לשדה הגייזרים המפורסם של קמצ'טקה ולמרגלות הר הגעש קיחפיניץ'. מדובר באזור קטן מאוד – רק 2 קילומטרים לאורך וחצי קילומטר לרוחב. הטיול בקרבתו הוא כמובן קצר אך מעניין ומהפנט. אין הרבה מקומות בכדור הארץ שדומים לו, אם בכלל. כמו שבקרב אבות המזון – השומן הוא זה שאוגר בתוכו את כמות האנרגיה הגדולה ביותר לכל גרם נתון, כך גם עמק המוות קטן אך מלא עניין בעבור המטייל ובעבור כל סקרן שמגיע הנה. מה שכן, אנו ממליצים לנקוט במשנה זהירות, כמובן.

תעלומה: למה החיות לא בורחות?

 אחת השאלות המסקרנות שמדענים מנסים למצוא לה תשובה היא: מדוע החיות אינן נמלטות על נפשן ברגע שהן מתחילות להרגיש חולות, ואיך יכול להיות שהן עדיין פוקדות את העמק?

קיימת סברה אחת שגורסת שהגזים שנפלטים מהאדמה גורמים לשיתוק ובכך מונעים מהחיות שנקלעו לעמק לברוח. בכל אופן ומה שלא יהיה – "עמק המוות" הוא אכן שם הולם למקום.

קמצ'טקה

איך בכל זאת מבקרים בעמק המוות?

עמק המוות סגור טכנית למבקרים. קצת כמו משה וארץ ישראל, אפשר להשקיף עליו רק מבחוץ. מבקרים יכולים ליהנות מקווי המתאר המיוחדים והנוף המדהים של העמק ולהקשיב למידע רב ומעניין אודותיו, כאשר מבקרים במקום עם מדריך מומחה, מנוסה ויליד האזור. אם תבחרו להשתמש בשירותינו, "עולם נסתר" תדע להתאים לכם מדריך שכזה.

טיול לקמצ'טקה

 חברת "עולם נסתר" עובדת עם שורה רחבה של מפעילי תיירות מקומיים ברחבי העולם. הכרנו אותם כמטיילים מן המניין ומאז עמלנו על יצירת שותפויות עסקיות פוריות ומשגשגות. המפעילים והמדריכים שתבואו איתם במגע יכירו לכם את השטח כי הם מכירים אותו כמו את כף ידם. הם ילידי המקום ומכירים אותו על בוריו.

אנחנו מספקים שירות היברידי שהוא שילוב בין טיול מאורגן לטיול פרטי – טיול פרטי מאורגן. תוכלו לבקר היכן שתרצו ומתי שתרצו. תוכלו לשלוט על קצב הטיול, להקדיש זמן למקומות מרתקים ולפסוח על אחרים כרצונכם. ניצור לכם, בשיתוף המפעילים המקומיים, את הטיול שאתם רוצים בהתאמה אישית מוחלטת. רמת התכנון והביצוע היא תמיד דקדקנית וברזולוציות הגבוהות ביותר – כל שנותר לכם לעשות הוא ליהנות!

טיול לקמצ'טקה מומלץ לאנשים המחפשים למקסם את חווית הטיול שלהם ולקחת אותה לקצה. לא עוד טיול לאירופה הקלאסית, אלא טיול אינטנסיבי, חווייתי ומגוון. במהלך הטיול תוכלו לבקר במכתשים, בהרי געש פעילים, להתנסות בפעילויות אקסטרימיות כמו רפטינג ולחזות בעוצמתו של טבע פראי וחי, כולל אפשרות לדוג דגי סלמון בעצמכם. קמצ'טקה מלאה בצורות נוף שונות ומשונות ובטבע מגוון – תבקרו בין היתר באגמים, בקניונים ובמפלים. יש לציין שהמסלול הוא מסלול ברמת מאמץ פיזי מתון ולא מעבר לכך.

עמק המוות – חוויה של פעם בחיים

אם אתם אוהבים אדרנלין וחוויות מסתוריות, כאלה שלא חווים בשום מקום ובטח שלא בסביבה שלנו, ביקור בסמוך לעמק המוות במהלך טיול לקמצ'טקה הוא אפשרות מעולה בשבילכם. קמצ'טקה יושבת על רצועה של פעילות סייסמית ערה מסביב לאוקיינוס השקט ומלאה בדברים לראות ולעשות. נשמח ליצור לכם טיול שתפור למידות ולרצונות שלכם, תוך התחשבות בעונת השנה ובעצות מפעילי התיירות והמדריכים המקומיים שילוו אתכם.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא